استفاده ازراههای قانونی برای توسعه صنعت پرورش میگودربوشهرضروری است

چهار‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۷ بازدید


ایرنا، رضا عوض پور روز سه شنبه در نشست کارگروه تخصصی اقتصادی استان بوشهر با اشاره به ظرفیت های استان بوشهر در حوزه شیلات اظهار کرد: پرورش میگو از ظرفیت های مهم استان بوشهر است که قابلیت توسعه بیش از این را در استان دارد.

وی با اشاره به مشکلات پرورش دهندگان میگو افزود: ضعف زیرساخت ها و بروز بیماری در سالهای گذشته باعث شد که تولید میگو با روند توسعه پیش نرود و این حوزه با فراز و فرودهای زیادی روبه رو شود که البته وضعیت در دو سال اخیر بهبود یافته است.

معاون برنامه ریزی استانداری بوشهر خاطرنشان کرد: تلاش برای افزایش کیفیت و میزان برداشت از هر هکتار مهم ترین برنامه برای این حوزه است که نیازمند مدیریت موثر و کارآمد است.

عوض پور تصریح کرد: امسال با وجود برنامه ریزی انجام شده 9 هزار تن میگوی پرورشی در استان بوشهر تولید شد این در حالی است که امکان تولید بیش از 13هزار تن نیز در استان وجود دارد.

وی اضافه کرد: شیلات فرصتی مناسب برای توسعه استان است که ارزش افزوده بهتری نسبت به سایر حوزه ها دارد و باید از این ظرفیت استفاده بیشتری شود.

معاون برنامه ریزی استانداری بوشهر یادآور شد: برخی صنایع آثار زیانباری برای مناطق مختلف استان داشته ولی صنعت پرورش میگو در استان بوشهر در توسعه و اشتغال نقش آفرین است.

عوض پور گفت: هم اکنون 60 هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو در استان بوشهر وجود دارد این در حالیست که سطح زیر کشت کنونی در استان تنها سه هزار هکتار است و مطالعه استعدادیابی اراضی میگو باید در دستور کار قرار گیرد.

وی در ادامه بر لزوم برقدار کردن سایت های پرورش میگو در استان تاکید کرد و افزود: برقدار کردن این سایت ها امری مهم در راستای پیشرفت صنعت پرورش میگوست.

عوض پور بیان کرد: از مجموع چهار هزار و 300 هکتار اراضی مفید و آماده برای پرورش میگو در استان بوشهر هم اکنون تنها سه هزار و 300 هکتار زیر کشت است که باید برای وارد کردن یک هزار هکتار زمین معطل مانده در این چرخه اهتمام ورزیم.

وی با اشاره به لزوم پرداخت تسهیلات به پرورش دهندگان میگو خاطرنشان کرد: صندوق حمایت از توسعه کشاورزی استان حدود 160 میلیارد ریال سرمایه دارد و تلاش می کنیم این سرمایه به 200 میلیارد ریال افزایش یابد تا شاهد ارایه تسهیلات با نرخ چهار درصد به تولیدکنندگان باشیم.

مدیر کل اقتصادی استانداری بوشهر نیز در این نشست بر لزوم تشکیل کارگروه های تخصصی برای رفع مشکلات پرورش دهندگان تاکید کرد.

حسن اسماعیلی افزود: ارایه تسهیلات کم بهره به پرورش دهندگان و رفع مشکلات زیرساختی آنها باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان میگوی استان بوشهر نیز گفت: حمایت مسوولان از پرورش دهندگان امری مهم است که موجب پیشرفت این صنعت می شود.

ابراهیم عباسی افزود: با وجود ظرفیت هایی که در استان داریم پیش بینی برداشت 30 هزار تن میگوی پرورشی داریم که امسال تنها 9هزار تن محقق شده و البته با حمایت و پشتیبانی مسوولان می توانیم به وضعیت بهتری برسیم

دیدگاه خود را بیان کنید