کشت گلخانه اي با روش تلفيق با آبزي پروري در بافق

سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

کشت گلخانه اي با روش تلفيق با آبزي پروري در بافق
واحد مرکزی خبر :در طرحی آزمایشی تولید محصولات گلخانه ای همزمان با پرورش ماهی در مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب شور شهرستان بافق اجرا شد.
معاون مرکز ملی تحقیات آبزیان آب شور بافق از اجرای این طرح بعنوان طرح برتر کشاورزی در سالجاری نام برد و گفت: در این روش که حدود70 قطعه ماهی در مترمکعب گنجایش دارد تلفیقی از ماهی وگیاهان در آن پرورش داده می شود.
آقای رجبی پور افزود: این طرح تحقیقاتی در زمینی به مساحت حدود100مترمربع اجرا می شود که با ورود فضولات وپساب پرورش ماهی به عنوان مواد ورودی یا سوخت برای سیستم بیولوژیکی گیاهان گلخانه ای استفاده می شود.
معاون مرکز ملی تحقیات آبزیان آب شور بافق با بیان اینکه استفاده بیش از اندازه کودهای شیمیایی در کشاورزی و فرسایش خاک در ایران ومضرات استفاده از این کودها اثرات نامطلوبی بر محصولات غذایی دارد افزود: در این طرح بعد از برداشت ذرات مضر توسط باکتری های موجود به عنوان کود طبیعی برای گیاهان و رشد ونمو آن به تولید محصول کاملا ارگانیک آب به صورت تصفیه شده به پرورش ماهی بر گرداننده می شود.
آقای رجبی پور افزود : در این طرح گیاهان فضولات و متابولیت های تولید شده ماهیان پرورشی با نیتراسیون وجذب آنها خارج می کنند و باکتریهای موجود در ذرات غذایی و مرتبط با ریشه های گیاهی ، نقش مهمی در انتقال نوترینت ها ایفاء می کنند.
معاون مرکز ملی تحقیات آبزیان آب شور بافق گفت: بنابراین همزمان با جریان پساب آبزی پروری از سیستم هیدروپونیک /آبزی پروری ، گیاهان به عنوان یک فیلتر بیولوژیک با خروج فضولات ماهیان کیفیت آب محیط پرورش را بهبود می بخشند.
او با اشاره به اهمیت تولید دو یا چند محصول غذایی از یک واحد تولیدی افزود: این طرح ساده ،کم هزینه و پذیرش آن ساده و یک فنآوری مواد غذایی پایدار است و می تواند از تولید خانگی وروستایی تا تولید تجاری عملیاتی شود.
آقای رجبی پور ورود محصولات آلی به بازار ، افزایش در آمد پرورش دهندگان و حمایت از اقتصاد محلی را از دیگر مزایای این طرح عنوان کرد و افزود : ثبات و پایداری در پرورش وکاهش حجم پساب تخلیه شده در محیط وکاهش اثرات زیست محیطی با تصفیه آب را به دنبال دارد.
او گفت: تعویض آب حداقل وهزینه های اجرایی کاهش می یابدودر نواحی خشک وکم آب آکواپونیک یک فنآوری مناسب است که تولید مواد غذایی را با استفاده مجدد از آب امکان پذیر می سازد

دیدگاه خود را بیان کنید