مرگ ماهیان در ساحل عسلویه و اما و اگرها+فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان عسلویه، روز گذشته انتشار فیلمی در فضای مجازی از تلف شدن ماهی‌ها در محدوده ساحل منطقه ویژه عسلویه خبر ساز شد. در فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان عسلویه، روز گذشته انتشار فیلمی در فضای مجازی از تلف شدن ماهی‌ها در محدوده ساحل منطقه ویژه عسلویه خبر ساز شد. در فیلم

سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹  ۰ نظر   ۲۰۶ بازدید

مرگ ماهیان در ساحل عسلویه و اما و اگرها+فیلم

روز گذشته انتشار فیلمی در فضای مجازی از تلف شدن ماهی‌ها در محدوده ساحل منطقه ویژه عسلویه خبر ساز شد.

مرگ ماهیان در ساحل عسلویه و اما و اگرها+فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان عسلویه، روز گذشته انتشار فیلمی در فضای مجازی از تلف شدن ماهی‌ها در محدوده ساحل منطقه ویژه عسلویه خبر ساز شد.

در فیلم منتشر شده تعدادی زیادی از ماهیان در کنار ساحل منطقه ویژه مشاهده می‌شود که به علت نامعلومی تلف شده‌اند. این فیلم واکنش‌های بسیاری را در مجازی به همراه داشت و دلایل و احتمالات مختلفی از سوی دوستداران محیط زیست پیرامون علت این اتفاق مطرح شد.

انگشت اتهام از صیادان تا نفتکش‌ها

عده‌ای تلاش کردند تا این اتفاق را گردن صیادان بیندازند. از صیادان با هویت تا صیادان بی‌هویت همه مورد اتهام فعلان مجازی قرار گرفتند. در این بین نام نفکش‌ها و کشتی‌های حامل میعانات گازی به علت احتمال نشت نفت از آنان برده می‌شد.

با این حال تیمی از محیط زیست برای بررسی‌های میدانی از سه اسکله نخل تقی، عسلویه، هاله و بساتین همچنین اسکله‌های سیراف، پرک و شیرینو از توابع شهرستان کنگان وارد عمل شد تا پس از نمونه برداری و انجام آزمایشات نتیجه کارشناسی خود را اعلام کند.

صیادان: شرایط جوی اجازه صید نداد

برخی از صیادان در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشتند که طی چند روز اخیر به دلیل شرایط بد جوی امکان رفتن به دریا و انجام صید میسر نبوده است.

این صیادان بیان می‌کنند: هیچ دلیلی ندارد که صیادی صید خود را به این شکل در کنار ساحل رها کند.

علیرضا مکاریان در گفتگو با خبرنگار فارس در این خصوص اظهار داشت: تعداد قابل توجهی ماهی زرده یا همان ماهی تن در ساحل عسلویه نزدیکی منطقه ویژه تلف شده بودند که طی بررسی‌های میدانی و عملیاتی از سه اسکله نخل تقی، عسلویه، هاله و بساتین همچنین اسکله‌های سیراف، پرک و شیرینو از توابع شهرستان کنگان به همراه مدیران عامل تعاونی‌ها از بازار ماهی فروشی و یزافان و عاملین ماهی در منطقه، هیچ صید ضمنی مبنی بر اینکه صیادان صید ماهی انجام دادند و یا گونه‌های دیگری داشته باشند وجود نداشت.

گمانه زنی‌ها درباره قایق‌های بدون هویت

رئیس شیلات شهرستان عسلویه گفت: گمانه زنی‌ها بر این باور است که ممکن است در نقاط دور دست از ساحل توسط قایق‌های بدون هویت مبنی بر بی ارزش بودن این گونه از لحاظ اقتصادی رها شده باشند که تا حالا این مورد در طی چند سال گذشته ما شاهد نبوده‌ایم افرادی که به صید ماهی مبادرت می‌ورزند چه قشر صیاد چه غیر صیاد اقدام به رها کردن ماهی در دریا نمی‌کنند و تمامی صید خود را به ساحل منتقل می‌کنند.

وی بیان داشت: به اذعان صیادان بدلیل شرایط بد جوی در دو سه روز گذشته هیچ گونه خروجی از اسکله‌ها از سوی آنان انجام نشده است.

مکاریان گفت: با توجه به اینکه منطقه عسلویه محل تردد نفتکش‌ها و کشتی‌های حامل میعانات گازی است این گمانه زنی نیز می‌رود که ممکن است حاصل نشت نفت کش ها باعث تلف شدن ماهی‌ها گردیده باشد.

رئیس شیلات شهرستان عسلویه گفت: برای این منطور نمونه‌هایی نیز گرفته شده و تا حصول نتیجه آزمایشگاهی می‌بایست صبر کرد تا عامل تلف شدن ماهی‌های دار دم، زرده و گنگام که گونه غالب در حاشیه ساحل بود مشخص شود.

نشت مواد نفتی به دریا علت تلف شدن ماهیان در ساحل عسلویه

اما بهزاد حیدری سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات استان بوشهر علت تلف شدن ماهیان در ساحل عسلویه را نشت مواد نفتی به دریا عنوان می ‌کند و می‌گوید: براساس نتایج بررسی‌های اولیه حجم زیادی از گونه تن ماهیان(زرده و هور) سطح زی سواحل عسلویه و نخل تقی این استان براثر نشت مواد نفتی و آلاینده‌های شیمیایی دچار مسمومیت و تلف شده‌اند.

وی بیان داشت: هم اکنون نمونه‌برداری از ماهیان تلف شده انجام و برای تشخیص علل و عوامل دقیق وقوع این حادثه به مراکز آزمایشگاهی ارسال شده‌ است.

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات استان بوشهر ادامه داد: به دلیل پراکندگی مرگ و میر این ماهیان در ساحل عسلویه و نخل تقی برآورد دقیق از میزان این آبزیان تلف شده وجود ندارد.

حیدری اظهار کرد: توسعه و گسترش مراکز شیمیایی و پتروشیمی مرگ و میر و انقراض آبزیان را به دنبال داشته و همیشه مجموعه شیلات نسبت به این امر معترض بوده‌ است. هرچند این اداره کل نسبت به موضوع آلودگی عوامل شیمیایی و صنعتی در استان بوشهر هشدار داده اما همچنان اقدام موثر و بازدارنده‌ای در این زمینه صورت نگرفته است و همچنان مرگ و میر آبزیان در سواحل این استان بویژه سواحل جنوبی رخ می‌دهد.

وی تاکید کرد: از مسؤولان ذیربط در استان بوشهر و کشور انتظار می‌رود با اتخاذ تدابیر موثر و پیشگیرانه علمی و بازدارنده‌ در این زمینه این معضل را برطرف کنند تا این منابع که جزو انفال عمومی و متعلق به نسل‌های آینده است این‌ چنین نابود نشوند.

افکار عمومی در انتظار نتیجه کارشناسی محیط زیست

به گزارش فارس، با توجه به احتمالات مطرح شده باید منتظر نتیجه بررسی‌های میدان محیط زیست و نتایج کارشناسی آزمایشگاهی شد تا علت دقیق حادثه مشخص شود. مردم انتظار دارند در صورت وقوع خطای انسانی با عوامل آن برخورد شود.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید