امکان ایجاد 22هزار شغل با پرورش ماهی در اردبیل

دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۶۶ بازدید


شبکه ایران/ استان اردبیل با وجود داشتن منابع آبی متعدد که برای پرورش انواع ماهیان سرد آبی و گرم آبی بسیار مستعد است، با این حال از این ظرفیت ها به خوبی در این استان بهره برده نمی شود
استان اردبیل ظرفیت بالقوه تولید سالانه 100 هزار تن انواع ماهی را دارد که هم اکنون فقط از 10 درصد آن استفاده می شود و تولید این استان در حال حاضر 3هزار و 600 تن ماهی در سال است.
اردبیل مستعد در پرورش ماهی
صنعت شیلات به عنوان زیرشاخه ای از صنعت کشاورزی است و با توجه به این که کشاورزی از 2محور توسعه استان اردبیل محسوب می شود، پرورش ماهی نیز به علت وجود شرایط لازم می تواند در این توسعه یافتگی نقش داشته باشد. از مستعدترین مناطق استان اردبیل برای پرورش ماهی، روستای کنگرلو از توابع شهرستان مشکین شهر است که به علت دارا بودن چشمه های مختلف و گذر رودخانه پرآب قره سو و انشعابات آن، به بهشت پرورش ماهی در این استان مشهور شده و به عنوان یکی از روستاهای موفق کشور در توسعه صنعت پرورش ماهی شناخته می شود.
کنگرلو، بهشت تولید ماهی
روستای کنگرلو از 15 روستای موجود در بخش مشکین شرقی است که به علت دارا بودن شرایط مناسب برای پرورش ماهی، مزارع مختلفی در این روستا برای این منظور تدارک دیده شده و هر یک از این مزارع و استخرهای موجود به طور مستقیم و غیرمستقیم برای چند نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.
میرآرمان واعظی، مدیر کل شیلات و آبزیان استان اردبیل از وجود 20 مزرعه پرورش ماهی در روستای کنگرلو خبر داد و افزود: این مزارع به طور مستقیم برای 70 نفر و به طور غیرمستقیم برای 350 نفر شغل ایجاد کرده که این میزان اشتغالزایی در یک روستا در بخش پرورش ماهی حرکت مناسبی است.
واعظی، با تاکید بر این که روستای کنگرلو قطب تولیدات آبزی استان اردبیل است، تصریح کرد: پرورش دهندگان ماهی در این روستا از موفق ترین فعالان صنعت شیلات در این استان محسوب می شوند.
وی پرورش ماهی را از تولیدات زودبازده معرفی کرد و ادامه داد: پرورش دهندگان ماهی با سرمایه گذاری اندک و در مدت زمان کمی می توانند علاوه بر کسب سرمایه اولیه، به سوددهی ازاین تولیدات هم برسند. توسعه استخرهای پرورش ماهی گام زیربنایی برای اشتغالزایی پایداراست و پرورش دهندگان ماهی علاوه براشتغالزایی به خود می توانند برای چند نفر دیگر هم شغل ایجاد کنند. مدیرکل شیلات و آبزیان استان اردبیل با بیان این که تولید هر 4 تن ماهی می تواند برای یک نفراشتغالزایی ایجاد کند، بیان کرد: اگر از کل ظرفیت های موجود در این استان برای پرورش ماهی استفاده شود می توان به صورت مستقیم برای 22هزار نفر دیگر شغل جدید ایجاد کرد. ظرفیت آبزی پروری شهرستان مشکین شهر به تنهایی 10 هزار تن در سال است که بخش قابل توجهی از این ظرفیت مربوط به روستاهای بخش مشکین شرقی و از جمله کنگرلو است.
سوددهی پرورش ماهی
پرورش دهنده نمونه ماهی قزل آلای رنگین کمان در استان اردبیل این شغل را سودآور دانست و افزود: پرورش ماهی شغلی آرام بخش است و از این نظر برای تولید کنندگان اهمیت زیادی دارد.
حسین چمنی که از صاحبان مزارع پرورش ماهی در روستای کنگرلو است، رمز موفقیت خود را علاقه و پشتکار دانست و ادامه داد: هر روز از ساعت 6 صبح در مزرعه و استخر پرورش ماهی حضور می یابم و به کارها و غذای ماهی ها رسیدگی می کنم شاید به همین علت است که در بین 300 پرورش دهنده ماهی در این استان توانستم 4 بار به عنوان پرورش دهنده نمونه انتخاب شوم.
وی با بیان این که در هر کاری باید تلاش کرد، افزود: با فرار از کار کردن نه خود فرد می تواند موفقیتی به دست آورد و نه این که جامعه می تواند از آن فرد استفاده کند. در سال های نخست در یک استخر 200متر مربعی فقط 2 تن ماهی در سال پرورش و تولید می کردم و به مرور میزان تولید را افزایش دادم یعنی از 2 تن به 4 تن و بعد 8 تن و الان با تلاش هایی که انجام می دهیم توانسته ایم با صنعتی سازی فرآیند کار میزان تولید خود را به 20 تن در سال برسانیم. چمنی با یادآوری برنامه های مورد نظرش برای افزایش تولیدات خود، افزود: «برای تولید 30تن ماهی در سال برنامه ریزی می کنیم و انتظار داریم به این میزان از تولید برسیم.» هم اکنون 3 خانواده به طور مستقیم از مزرعه پرورش ماهی وی امرار معاش می کنند.
مهاجرت سودمند
جاوید اصغری، جوان 30ساله ای که در روستای کنگرلو به کار پرورش ماهی مشغول است، وجود رودخانه هایی مانند قره سو در شهرستان مشکین شهر را فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری در بخش پرورش ماهی و اشتغالزایی برای جوانان عنوان کرد و گفت: تا 5 سال پیش ساکن تهران بودم و در یک واحد تولید قطعات خودرو کار می کردم، اما از آنجا که علاقه ای به زندگی در شهرهای شلوغ نداشتم، پس از مطالعه و برنامه ریزی به زادگاهم روستای کنگرلو برگشتم.
وی ادامه داد: در سال 88 با گرفتن 5 میلیون تومان وام برای مشاغل زودبازده، استخر کوچکی را برای پرورش ماهی راه اندازی کردم و در این مدت نه فقط کار خود را توسعه داده ام بلکه برای 3 نفر از برادرانم هم شغل ایجاد کرده ام.
این کارگر سابق افزود: اگر چه پرورش ماهی نصف وقت روزانه مرا می گیرد اما راضی ام و آرامش زندگی کنونی ام با زمانی که در تهران کارگر بودم قابل مقایسه نیست. زیرا هم درآمد بهتری دارم و فرصت زیادی برای مطالعه پیدا کرده ام و هم این که از غذا دادن به ماهی هایی که روز به روز بزرگتر می شوند، لذت می برم

دیدگاه خود را بیان کنید