هرگونه احداث سازه درخلیج فارس باید با ارزیابی محیط زیستی انجام شود

شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۳۸ بازدید

هرگونه احداث سازه درخلیج فارس باید با ارزیابی محیط زیستی انجام شود
هدف از این سفر را بازدید از جزایر قشم و هنگام و هرمز و بررسی مسائل و مشکلات موجود در بحث محیط زیست دریایی و شیلات و تعارضات موجود فیمابین منطقه آزاد و استان با اولویت محیط زیست دریایی است
رییس کمیسیون،کشاورزی آب، منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: هرگونه ایجاد واحداث سازه درخلیج فارس می بایست با ارزیابی محیط زیستی و رعایت مدل های محیط زیستی درآن انجام شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست ،نشست اعضای کمیسیون آب، کشاورزی، منابع طبیعی مجلس با حضور معاونین، مدیران کل و کارشناسان ستادی و استانی محیط زیست کشور و مقامات استانی از جمله استاندار و معاون برنامه ریزی و اشتغال هرمزگان در بندرعباس برگزار شد.
در ابتدای این نشست، دکتر جادری استاندارهرمزگان ضمن تشکر از حضور نمایندگان مجلس در استان و توجه به مسائل آب، کشاورزی،منابع طبیعی استان به ارائه سخنانی پیرامون مسائل و مشکلات استان پرداخت.استاندار هرمزگان مشکلات محیط زیستی و ترافیک ناشی از تردد روزانه 6 هزار کامیون در جاده های استان، قاچاق سوخت و کالا، توزیع نامتوازن صنایع در استان ، کمبود فرصت های شغلی و به طبع آن بیکاری به ویژه در قشرجوان و فقر ناشی از عدم توسعه در شرق استان ،کسب درآمد بالا ی حاصل از گمرکات و مالیات دراستان و عدم بهره مندی استان از این درآمد و ... را از جمله مسائل و مشکلات استان برشمرد.
وی ادامه داد: رعایت قوانین محیط زیست ازمقوله های مهم برای داشتن یک جامعه پویا است و آلودگی محیط زیست یکی از دغدغه های عمده ای برای دست اندرکاران و دوست داران این حوزه در کشور ما ایران خصوصا استان ساحلی هرمزگان ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
جادری در بخش شیلات استان هرمزگان به تامین اعتبار سه طرح شامل صید فانوس ماهیان، پرورش ماهی در قفس و تقویت وتجهیز ناوگان صیادی به 59 شناور اشاره نمود و از مشارکت بخش خصوصی در زمینه شیلات استان خبر داد.
وی با اذعان به اینکه با وجود چند قومیتی و چند مذهبی بودن مردم در هرمزگان، گفت: خوشبختانه همدلی و همبستگی بسیار خوبی بین مردم استان وجود دارد و استان در امنیت و آرامش به سر می برد که این موضوع از جمله ویژگی های بسیار چشمگیر استان هرمزگان می باشد.
استاندار در پایان سخنان خود از نمایندگان مجلس شورای اسلامی توجه به مسائل بسیار عدیده و شرایط خاص این استان، با نگاه مثبت و ویژه در زمینه مشکلات آب و محیط زیست استان خواستار شد.
در ادامه رییس کمیسیون آب، کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست مجلسهدف از این سفر را بازدید از جزایر قشم و هنگام و هرمز و بررسی مسائل و مشکلات موجود در بحث محیط زیست دریایی و شیلات و تعارضات موجود فیمابین منطقه آزاد و استان با اولویت محیط زیست دریایی عنوان کرد.
وی درادامه به تصویب ماده ای در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که بر اساس این ماده صنایع آلاینده مستقر در مناطق آزاد نیز مشمول صنایع آلاینده و قوانین مربوطه می شوند و این موضوع فرصتی برای نوسازی و ساماندهی در بخش محیط زیست استان است.
رجایی افزود: در حال حاضر در مجلس سه قانون در دست تصویب است که شامل قانون هوا، مناطق تالابی و دریاچه های داخلی و ارزیابی زیست محیطی است که طبق قانون ارزیابی دولت مکلف است طرح های عمرانی را با پیوست محیط زیستی دنبال کند.
در ادامه معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست از نمایندگان مجلس به لحاظ حسن توجه به مسائل محیط زیستی تشکر نمود و تعامل، همکاری و همدلی استاندار هرمزگان را با مجموعه محیط زیست استان قابل تقدیر دانست از مدیر کل محیط زیست استان و همکاران وی که با کمبود امکانات و تجهیزات در حسن انجام وظایف سازمانی تلاش می کنند قدردانی نمود .
احمد علی کیخا افزود: وسعت و گستردگی استان هرمزگان با امکانات و تجهیزات و وظایف محوله در بخش محیط زیست استان متناسب نبوده و می بایست حداقل هایی در این خصوص درنظر گرفته شود. وی از استاندار هرمزگان درخواست کرد در بودجه جاری محیط زیست استان بازنگری و تجدیدنظر شود و از اعضای کمیسیون نیز درخواست کرد مسائل سواحل کشور در برنامه ها و لوایح به صورت ویژه دیده شود.
بازدید اعضای کمیسیون،کشاورزی ، آب ، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس از جنگل های حرا
این گزارش می افزاید، این بازدید با حضور اعضای کمیسیون ، کشاورزیآب ، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس ، معاونین (محیط زیست دریائی و طبیعی ) ،مدیران کل و کارشناسان ستادی و استانی محیط زیست ازمنطقه حفاظت شده وذخیرگاه زیست کره جنگل های حرا انجام پذیرفت .
نگاه نظارتی به محیط زیست دریائی به عهده سازمان حفاظت محیط زیست
رییس کمیسیون ، کشاورزی آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی پیرامون برنامه ها و اقدامات این کمیسیون در خصوص محیط زیست دریائی خلیج فارس با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست دریائی دستگاه های اجرایی همچون اداره بنادر وکشتیرانی، نیروهای مسلح و شیلات بخشی از مسائل دریا را مرتبط می شوند گفت: این دستگاهها نمی توانند مسائل جامع وکامل محیط زیستی را بطور فرامنطقه ای دنبال کنند و نگاه حاکمیتی ونظارتی به مسائل محیطزیست دریائی به عهده سازمان حفاظت محیط زیست می باشد .
رجایی اظهار داشت : کم توجهی به حوزه محیط زیست دریائی با توجه به مساحت ساحلی کشورمان آسیب های جبران ناپذیری را بجای می گذارد، ایران دراین حوزه پتانسیل های عظیم ومنحصر به فردی دردنیا دارد که در هیچ کشوری یا فت نمی شود وبه مانند یک موزه ارزشمند است که می توان سواحل مرجانی ، جنگل های حرا را نام برد .
وی با بیان اینکه متاسفانه برخی از معظلات محیط زیستی از جمله صید بی رویه وکاهش ذخائر آبزیان و آسیب پذیر بودن این بخش مسئله جدی است ، تصریح کرد : مجلس از هر برنامه ای که مستلزم افزایش ذخائر آبزیان خلیج فارس ودریای عمان شود حمایت خواهیم کرد .
رجایی ادامه داد : کلیه تاسیسات واحداث ها می بایست ملاحظات زیست محیطی ازجمله ارزیابی محیطزیستی را رعایت نماید و در بازدیدهای که انجام شد شاهد اسکله های غیرفنی وغیرکاربردی درحال احداث در مناطق مختلف خلیج فارس بودیم که درآینده می تواند آسیب های جدی را در منطقه ایجاد نماید .
ایجاد و احداث سازه درخلیج فارس با ارزیابی محیط زیستی
وی با تاکید براینکه هرگونه ایجاد واحداث سازه درخلیج فارس می بایست با ارزیابی محیط زیستی ورعایت مدل های محیط زیستی درآن انجام شود، گفت: وجود قاچاق سوخت ولکه های نفتی در منطقه وخسارت آن به محیط زیست دریائی و به مخاطره افتادن باروری بیولوژیکی در دریا را یکی دیگر از معضلات محیط زیستی در منطقه دانست .
وی سرشاخه زنی واستفاده مردم محلی ازشاخ برگ درختان جنگل حرا برای تهیه علوفه یکی دیگر از مشکلات منطقه برشمرد و به اعتقاد وی سیاست بازدارندگی وتوقف فایده ای نداشته ومی بایست با راه حل های مناسب این مسئله را حل کرد .
رییس کمیسیون آب، کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ترددناوهای جنگی کشورهای بیگانه در آبهای خلیج فارس و شیوه سوخت اتمی آنها و نگرانی آلودگی های اتمی درخلیج فارس و ورود سازمان حفاظت محیط زیست در بررسی ومطالعه موضوع مذکور را خواستار شد.
بررسی سه قانون هوای پاک، ارزیابی محیط زیستی، تالابها در مجلس
وی به سه قانون در حال تصویب از جمله هوای پاک ، ارزیابی محیط زیستی ، تالابها ودریاچه ها اشاره کرد وی ابراز خرسندی کرد که با تصویب این قوانین اصلاح ساختار واحکام ویژه در خصوص معضلات مشاهده شده انجام پذیرد .
مهندس رجائی از زحمات معاون رئیس جمهور و دکتر ابتکار ریاست حفاظت محیط زیست ، معاونین و اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان تشکر و قدردانی کرد.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت

دیدگاه خود را بیان کنید