تولید افزون بر 18 هزار تن انواع ماهی در گلستان

شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۳ بازدید

تولید افزون بر 18 هزار تن انواع ماهی در گلستان
مدیرکل شیلات گلستان از پیش‌بینی تولید حدود 18هزار و 500 تن انواع آبزیان امسال، در استان خبر داد و گفت: از این میزان 17هزار و 600 تن انواع ماهی گرمابی است.
«سیدجواد قدس‌علوی» افزود: 600 تن ماهی سردآبی و 490 تن میگو از دیگر آبزیان تولیدی در استان است.
وی هم‌چنین پیش‌بینی کرد که میزان تولید میگو در سال آینده 100 درصد افزایش یابد و به 1000 تن برسد.
به گفته‌ی وی، وسعت مزارع پرورش ماهی گرمابی 7620 هکتار و ماهیان سردآبی 124 هکتار است.
«محمود سقلی»، معاون آبزی‌پروری شیلات گلستان نیز با بیان اینکه میانگین برداشت ماهی در هر هکتار دو تن و 400 کیلوگرم است، گفت: گلستان رتبه‌ی چهارم پرورش ماهیان گرمابی را درکشور به خود اختصاص داده است.

وی افزود: هم‌اینک برای 2000 نفر در بخش پرورش انواع ماهیان گرمابی و سردآبی اشتغالزایی شده و چهارگونه کپور، آمور، فیتوفاک و بیگ هد در استان پرورش داده می‌شود.

معاون آبزی‌پروری شیلات گلستان با بیان اینکه پارسال، 500 تن ماهی قزل‌آلا در استان تولید شد، تصریح کرد: 29 واحد پرورش ماهیان سردآبی در استان وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود 600 تن ماهی قزل‌آلا امسال تولید شود و بطور مستقیم 130 نفر و غیرمستقیم 400 نفر در این زمینه فعال هستند.

سقلی اظهار کرد: در هر مترمکعب مزارع پرورشی 20 کیلوگرم ماهی قزل‌آلا تولید می‌شود و حدود 50 درصد ماهیان سردآبی تولید شده در گلستان به استان‌های هم‌جوار ارسال می‌شود.

معاون آبزی‌پروری شیلات گلستان خاطرنشان کرد: مصرف سرانه آبزیان در کشور 10.5کیلوگرم و در گلستان 8.5 کیلوگرم بوده و شیلات استان برای افزایش سرانه مصرف آبزیان در سبد غذایی خانوارها دوره‌های آموزشی طبخ آبزیان را برگزار کرده است.

وی یادآور شد: ارزش غذایی ماهیان پرورشی اختلاف چندانی با ماهیان دریایی ندارد و با توجه به اینکه گوشت ماهی بسیار مفیدتر از دیگر انواع گوشت‌ها بوده، توصیه می‌شود خانوارها مصرف این ماده مغذی را در سبد غذایی خود افزایش دهند.

سقلی خاطرنشان کرد: پرورش ماهیان سردآبی بیشتر در سرشاخه‌های رودخانه‌ها انجام می‌شود و با مطالعات انجام شده می‌توان از ظرفیت چاه‌های کشاورزی و آب شور دریای خزر نیز برای این هدف استفاده کرد.
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید