سیستان و بلوچستان در صدر استحصال تن ماهیان کشور قرار دارد

یک‌شنبه ۷ دی ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

سیستان و بلوچستان در صدر استحصال تن ماهیان کشور قرار دارد
مدیرکل شیلات استان سیستان و بلوچستان گفت: بیشترین درصد صید تن ماهیان کشور با توجه به قابلیت های بالای منطقه در این استان تولید و استحصال می شود.
محسنعلی گلشنیدر نشست شورای برنامه ریزی و توسعه سیستان و بلوچستان افزود: دسترسی به آبهای آزاد این استان را شاخص کرده بطوری که 60 درصد مواد اولیه کارخانجات کنسرو تن ماهی کشور در این استان تولید می شود.
وی اظهار داشت: توسعه صادرات، تولید یک میلیون تن آبزی و اشتغال 300 هزار نفر از برنامه های مهم این اداره در افق 1404 است.
وی با اشاره به وضعیت موجود صنایع تبدیلی سیستان و بلوچستان گفت: 107 واحد صنایع شیلاتی شامل 11 کارخانه پودر ماهی، 28 کارخانه کنسرو سازی، 22 کارخانه عمل آوری و بسته بندی، هشت باب سردخانه، 24 کارخانه یخسازی، هفت کارخانه شناور سازی و هفت کارگاه تکثیر میگو در این استان فعال است.
مدیرکل شیلات سیستان نیز دراین نشست گفت: هم اینک در حوزه استحفاظی اداره کل شیلات سیستان، هزار و 428 باب استخر پرورش ماهی با تولید 948 تن ماهی وجود دارد.

محبعلی سیستانی افزود: انتظار می‎رود تا پایان سند توسعه شیلات استان میزان تولید به 9 هزار و 582 تن برسد.

'زهرا اربابی' معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار سیستان و بلوچستان نیز پیشنهاد داد: مسوولان دستگاه های اجرایی در تنظیم سند راهبردی باید راهبرد اجرایی شدن برنامه ها را در نظر گیرند.

وی ادامه داد: برنامه ها باید مبتنی بر واقعیت ها و شناسایی کافی از نقاط ضعف، قوت و تهدیدات طراحی و اجرا شوند زیرا در این صورت با داشتن برنامه ای انعطاف پذیر و مبتنی بر محیط اطراف می توان به اهداف توسعه دست یافت.

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست تصریح کرد: اشتغال بیان شده در برنامه ها اعم از اشتغال پایدار و موقت باید مشخص شود.

مسعود مالکی بر کیفیت تن ماهیان برای افزایش صادرات تاکید کرد و گفت: در برنامه توسعه شیلات باید برنامه ریزی برای توسعه 310 کیلومتر سواحل استان مد نظر باشد.

'سعید محمودی' مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: گسترش برنامه های توسعه شیلات استان نیازمند برنامه ریزی مدون زیست محیطی است زیرا با گسترش صید، فرآوری و هر فعالیت مرتبط با شیلات و دریا باید با در نظر گرفتن الزامات زیست محیطی در آینده انجام شود.

دانیال اژدری رییس مرکز تحقیقات شیلات راه دور چابهار نیز در این نشست گفت: در برنامه توسعه شیلات استان به بخش مهم توریسم و گردشگر در منطقه توجه شود زیرا این امر زمینه ساز رشد و توسعه پایدار منطقه است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان هم بیان کرد: توسعه برنامه های شیلات استان نیازمند هماهنگی در بخش مختلف توسعه سواحل مکران است.

نادر میرشکار گفت: برای نخستین بار خوشه صنایع شیلاتی در سیستان شکل گرفته و در چابهار کارهای آن در حال انجام است که این مهم می تواند برای توسعه منطقه کمک کننده باشد.

وی ادامه داد: بورس مطرح شده در برنامه توسعه شیلات استان در منطقه آزاد دیده شده که این امر به دلیل اینکه منطقه آزاد قوانین آن خارج از سرزمین اصلی است نیازمند ایجاد پیوستگی است تا مشکلاتی به وجود نیاورد.

نماینده مردم چابهار، نیکشهر و کنارک در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: با توجه به اینکه دولت به این استان توجه خاصی دارد مسوولان باید با برنامه و حالت انبساطی حرکت کنند.

' یعقوب جدگال' افزود: حرکت در مسیر برنامه توسعه و افق 1404 نیازمند برنامه و تمهیدات است که متاسفانه از این نظر ضعیف هستیم، برای توسعه شیلات استان باید انگیزه و تسهیلات ویژه ای برای فعالان این عرصه در نظر گرفته شود.

وی گفت: مهاجرت پذیری یکی از مشکلات و معضلات استان است بگونه ای که نتوانسته ایم در برنامه پنجم خوب عمل کنیم و همین مساله سبب خالی شدن تعداد زیادی از روستاها شده است.

وی تصریح کرد: کمبود فضای آموزشی و معلم، نبود امکانات و نبود برنامه ریزی درست از جمله مشکلاتی هستند که امیدوراریم با برنامه ریزی درست مسوولان برطرف شوند
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید