محصولات شيلاتي ايران بالاترين کيفيت و مزيت صادراتي را دارد

چهار‌شنبه ۳ دی ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۶ بازدید

محصولات شيلاتي ايران بالاترين کيفيت و مزيت صادراتي را دارد
دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران تاکید کرد : محصولات شیلاتی ایران بالاترین کیفیت و مزیت صادراتی را دارد و در ردیف نخستین کالاهایی قرار دارد که اجازه صادرات به بازار روسیه را پیدا کرده است.
علی اکبر خدایی افزود : بسته بندی این محصولات نیز بازارپسند است و با توجه به اینکه سالانه بیش از 800 هزار تن محصولات آبزی به روسیه وارد می‌شود می توانیم بازار خوبی داشته باشیم.
وی با اشاره به صید و پرورش حدود 700 هزار تن محصولات ابزی در کشور افزود : اتحادیه اروپا نیز کیفیت محصولات شیلاتی ایران را تایید کرده است.
دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران گفت : روسیه متقاضی 50 هزار تن میگو است و در منطقه هم بازار خوبی داریم و صادرات خاویار پرورشی، ماهی قزل‌آلا و ماهیانی غیر خوراکی هم در برنامه است.
خدایی اظهار داشت : محصولات دریایی در بسیاری از کشورهای دنیا به غذایی سلامتی معروف است و چون ارزش غذایی بالایی دارد به شدت ترویج می شود و ایران با توجه به شرایط اقلیمی و وجود دریا در جنوب وشمال ایران و همچنین
پرورش آبزی در ردیف تولید کنندگان و صادر کنندگان این محصول در دنیا قرار دارد.
دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران گفت : به 44 کشور دنیا صادرات داریم که به طور عمده به کشورهای جنوب شرق آسیا، عراق وامارات وهمچنین
کشورهای اروپایی مانند اسپانیا، ایتالیا، نروژ و ترکیه ارسال می شود.
بنابراین گزارش بخش صید و صیادی در کشور در آب های دور قابل توسعه است و 13 درصد ذخایر دریای هند را صیادان ما صید می کنند که در بنادر سیستان و هرمزگان انجام می شود.
در آبزی پروری با توجه به محدودیت ذخایر دریاها و برنامه های بین المللی
باید برداشت از ذخایر آبی را کاهش دهیم و به سمت آبزی پروری برویم که در حال حاضر در ماهیان گرمابی و سردآبی مانند قزل آلا و میگو در سواحل افزایش تولید داریم.
پرورش ماهیان خاویاری هم رو به گسترش است و سرمایه گذاری ها و پشتیبانی های تسهیلات ،تجهیزات و مکانیزاسیون خوب است و بحث پرورش ماهی در قفس در داخل دریا نیز مهم است و می توانیم در برنامه ای پنجساله به 200 هزار تن تولید برسیم.
تولید در قفس پارسال به 120 تن رسیده است و امید می رود امسال به یکهزار تن برسد و 800 هزار تن در سه منطقه ساحلی کشور ظرفیت سنجی شده است.
همچنین ایران دومین تولیدکننده قزل آلا در جهان است و تولید این ماهی را باز هم افزایش می دهیم
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید