بازده منابع آبی در مزارع آبزی پروری زنجان افزایش یافت

دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۴ بازدید


ایرنا- مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: راندمان منابع آبی در مزارع آبزی پروری این استان افزایش یافت
صیاد بورانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان و نوع تولید آبزی به مقدار دسترس بودن و پارامترهای فیزیکی و شیمیایی آب بستگی دارد.

وی یادآور شد: طی سال های اخیر براساس برنامه ریزی های انجام شده، افزایش تولید در واحد سطح با استفاده از انواع تجهیزات بومی، ارتقا یافته است.

صیاد بورانی دستگاه مخلوط کننده آب و اکسیژن، دستگاه های متنوع هوا دهی آب، دستگاه پمپاژ آب، فیلتر مکانیکی جهت جداسازی فضولات ماهی از آب، دستگاه نظافت کننده استخر، فیلترهای بیولوژیکی و استفاده از گونه های اصلاح نژاد رااز تجهیزات بومی استفاده شده درراستای افزایش تولید آبزیان برشمرد.

وی ادامه داد: پرورش لایه ایˈ استفاده بهینه از فضای موجودˈ و امکان صید ماهیان در ماه های مختلف سال باعث شده، هم اکنون تولید یک تن ماهیان سردآبی نیازمند حدود یک لیتر در ثانیه آب تازه ورودی است.

صیادبورانی خاطرنشان کرد: قبل از این، تولید یک تن از ماهیان سردآبی نیازمند 10 لیتر در ثانیه آب تازه ورودی بود.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: در این روش طول دوره پرورش ماهی نیز از هشت ماه به شش ماه کاهش یافته و این مهم موجب صرفه جویی چشمگیر در میزان هدایت آب، از منابع آبی ˈچاه، چشمه و رودخانهˈ به مزارع شده است.

صیادبورانی تاکید کرد: کمیت آب در رشد ماهی تاثیر گذار نیست، بلکه این آبزی از املاح موجود در آب، برای زیستن و رشد استفاده می کند.

وی ابرازکرد: می توان خروجی آب را به مزارع کشاورزی هدایت و با این روش استفاده بهینه از آب را نیز برنامه ریزی کرد

دیدگاه خود را بیان کنید