همایش آشنایی مدیران شهرستان جلفا با مدیریت منابع آب برگزار شد

سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۲ بازدید


ایرنا - همایش آشنایی مدیران شهرستان جلفا با مدیریت منابع آب به همت شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با هدف اطلاع رسانی در خصوص مدیریت منابع اب در محل سد گلفرج برگزار شد
در این همایش راه های مدیریت کمی و کیفی منابع آب، الگوی صحیح مصرف و جلوگیری از تخریب و نابود سازی ذخایر آب های زیر زمینی به جامعه هدف شرکت کننده در همایش ارایه شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی در این همایش با ارایه گزارشی تکان دهنده از وضعیت منابع آب ایران اظهار کرد: متاسفانه روند نابودی ذخایر آب در کشور حالت صعودی و نگران کننده دارد.

مجتبی جلیل زاده افزود: برداشت های غیر مجاز از منابع آب زیر زمینی و دخل و تصرف های غیر قانونی در مسیل ها و حوضه های آبریز چالش اصلی منابع آب در سال های اخیر در کشور بوده و آن را در معرض نابودی قرار داده است.

وی بر نقش عوامل طبیعی مانند سیل در نابودی منابع آب اشاره کرد و گفت: در سال جاری 260 مورد سیل در آذربایجان شرقی اتفاق افتاده که عوامل انسانی و مهمتر از همه تصرف های غیرمجاز میزان خسارت آن به منابع آب را افزایش داده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با تاکید بر همکاری تنگاتنگ دستگاه های اجرایی ذیربط برای حفاظت از منابع آب بر ضرورت همکاری های سیاسی و قضایی برای نجات منابع آب از نابودی را خواستار شد.

جلیل زاده مشارکت تمام ذی نفعان، افزایش راندمان انتقال و مصرف آب در بخش کشاورزی با استفاده از پوشش های انهار، تغییر الگوی کشت، توجه به ارزش اقتصادی آب در منطقه و بازچرخانی آب در بخش صنعت را از راهکار های اساسی برای مدیریت منابع آب بیان کرد.

مسدود کردن چاه های غیرمجاز، تقویت تشکل ها و نهادهای محلی، فرهنگ سازی عمومی با استفاده از امکانات ارتباط جمعی در صرفه جویی بهینه در مصرف آب از دیگر راهکارهای عملی بود که وی بر لزوم اجرایی شدن آنها تاکید کرد.

مدیر دفتر محیط زیست کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی نیز در این همایش از درصد بالای تلفات آب در ایران (27 درصد) ابراز نگرانی کرد.

فریدون آرمان فر با تشریح نقاط ضعف در هدر رفت منابع آب کشور اظهارکرد: بهره برداری نکردن بهینه از منابع آب و پایین بودن راندمان کشاورزی و توجه نکردن به شیوه های نوین بهره برداری از دلایل اصلی بروز بحران آبی در کشور است.

وی ضعف قوانین مرتبط با حقوق آب در کشور را از چالش های اساسی در مدیریت منابع آب بیان کرد و افزود: متاسفانه برخورد سطحی با بهره برداران غیر مجاز و متخلف از منابع آب معضلی است که روند تخریب، آلودگی و نابودی منابع آب را در کشور سرعت بخشیده است.

آرمان فر ضعف آگاهی عمومی و تعامل، توسعه بی قید و شرط اقتصادی و حمایت سیاسی از آن و فقر را از دلایل ریشه ای آلودگی و تخریب منابع آب بیان کرد.

معاون عمرانی فرماندار جلفا نیز در این همایش بر ضرورت ساماندهی منابع آب با بهره برداری مدرنیته از آن را در جلوگیری از کاهش منابع آب موثر دانست.

احمد محرم زاده به منابع آب موجود در شهرستان جلفا اشاره کرد و گفت: رودخانه ارس به عنوان تنها منبع آب مورد نیاز در بخش کشاورزی و آشامیدنی این شهرستان با عوامل طبیعی و انسانی در حال آلودگی و نابودی است.

وی از رودخانه مرکان چای در آذربایجان غربی به عنوان یکی از عوامل آلوده کننده رودخانه ارس یاد کرد و گفت: گل و لای سرازیر شده از آن منطقه به رودخانه ارس به خصوص در زمان های سیلابی پمپاژهای کشاورزی در سواحل ارس و آبزیان را تهدید و ساکنین را نگران کرده است.

محرم زاده سرازیر شدن ضایعات معدن مس در جمهوری ارمنستان به داخل رودخانه ارس را عامل دیگر آلوده کننده این رودخانه دانست و افزود: ریخته شدن ضایعات معدن مس در مرز ایران - ارمنستان به ارس کشاورزی و باغداری در سواحل ارس را با چالش هایی مواجه کرده است.

وی از مسوولان امر خواست کاهش ذخایر منابع آب و نابودی آن در این شهرستان را جدی بگیرند.

شهرستان جلفا با 56 هزار نفر جمعیت در 146 کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع شده و از طریق رودخانه مرزی ارس با جمهوری خودمختار نخجوان و جمهوری ارمنستان مرز مشترک دارد.

دیدگاه خود را بیان کنید