سوء مدیریت هامون را نابود کرده است

شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۶۴ بازدید


اوسط هاشمیˈ روز سه شنبه در نشست پیگیری احیا تالاب بین المللی هامون در سالن اجتماعات دفتر استاندار افزود: خشک شدن این تالاب پدیده سنگینی برای کشور بود و نه تنها اقتصاد خانوارهای ساکن در سیستان بلکه معادلات منطقه ای را نیز به هم زده است.
وی اظهار داشت: اگر خود را از عامل اصلی بروز این پدیده دور نگه داریم امکان برون رفت از آن را نخواهیم داشت.
وی تصریح کرد: باید اهل برآورد و پیش بینی باشیم وقتی متوجه می شویم که شرایط اقلیم رو به افت است، وقتی می بینیم نقطه نقطه کشور با افت آب سفره های زیرزمینی و روزمینی رو به رو می شود باید بیندیشیم که 10 سال بعد چه اتفاقی می افتد و برای آن چاره اندیشی کنیم، این استان 15 سال با خشکسالی رو به رو بوده و برای آن چاره ای اندیشی نشده است.
وی نبود تشکل های مردم نهاد را از دیگر مشکلات استان بویژه تالاب هامون و منطقه سیستان بر شمرد و گفت: نبود تشکل های مردمی که بتوانند مظلومیت هامون را فریاد زنند نشان می دهد که مدیران به تکثر آرا و خرد جمعی اعتقادی نداشته اند.
وی اضافه کرد: مسوولانه نسبت به این موضوع ایفای نقش نکرده ایم، برآوردها توفیقی نداشته یا اهل برآورد نبوده ایم، اگر هر سال از طمع خود از چاه نیمه ها کم می کردیم و به سمت استفاده از فناورهای مدرن می رفتیم به اینجا نمی رسیدیم که دامداری، کشاورزی و صید و صیادی سیستان پر بکشد و تنها وفای به عهد مردم نسبت به دیارشان باقی مانده است.
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه دولت نگاه یکسان به دریاچه ارومیه و تالاب هامون دارد، گفت: اکنون فرصت بسیار مناسبی فراهم شده که باید از آن برای بهبود شرایط منطقه استفاده کنیم.
در این نشست پس از ارائه پیشنهادهای از سوی شماری از مدیران دستگاه های دست اندرکار، مقرر شد کارگروه فرعی متشکل از تعدادی از دستگاه های دست اندرکار تشکیل و طرح ها و برنامه های پیشنهادی را مورد بررسی قرار دهد.
تالاب بین المللی هامون یکی از تالاب های مهم دنیا و بزرگترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می شود که با مساحتی حدود 5700 کیلومتر مربع و دامنه عمقی 1 تا 5 متر در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور، در منطقه سیستان واقع شده است

دیدگاه خود را بیان کنید