هرگونه بهره برداری صنعتی از عرصه های تالابی ممنوع است

دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

هرگونه بهره برداری صنعتی از عرصه های تالابی ممنوع است
ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: بر اساس برنامه پنجم توسعه هرگونه بهره برداری از عرصه های تالابی ممنوع است
لاهیجان زاده ˈروزیکشنبه در نخستین جلسه کمیته تالاب ها و سواحل استان خوزستان به مناسبت رورزجهانی تالاب در محل استانداری خوزستان افزود: بر اساس این برنامه سازمان های متولی باید نسبت به مدیریت یک پارچه تالاب ها اقدام کنند.

وی گفت: در اولین سفر هیات دولت یازدهم به استان خوزستان و بر اساس طرحی پیشنهادی استاندار خوزستان به رییس سازمان حفاظت محیط زیست، پیشنهاد شد در 30 استان کشور کمیته تالاب ها و سواحل تشکیل شود.

دبیرکمیته تالاب ها و سواحل استان خوزستان با اشاره به اینکه بیش از25 درصد از تالاب های کشور در استان خوزستان وجود دارد افزود: در استان خوزستان چهار تالاب مهم شادگان،هورالعظیم،میانگران و بامدژ وجود دارد و این کمیته برای حل مشکلات تالاب ها و سواحل استان است.

*ساخت پتروشیمی شادگان در این منطقه منتفی شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اینکه تالاب شادگان شاهکار خلقت خداوند است افزود: تالاب شادگان از سه بخش آب شیرین در شمال، آب لب شور در مرکز و آب شور در جنوب تشکیل شده است.

لاهیجان زاده در خصوص وضعیت گونه های در حال انقراض در این تالاب گفت: بیش از110 گونه گیاهی شاخص در این تالاب وجود دارد که برخی از این گونه ها در خطر انقراض هستند.

وی با بیان اینکه 15 هزار تن ماهی در این تالاب صید می شود افزود: در تالاب شادگان پنج هزار صیاد وجود دارد که به دلایل مختلف در سال های اخیر از شمار این کاهش یافته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اینکه ساخت شرکت پتروشیمی شادگان در حریم این تالاب منتفی شده است به برخی از تهدیداتی که متوجه تالاب شادگان است اشاره کرد و افزود: کاهش ورودی آب به تالاب،ورود فاضلاب های روستایی، ورود زه آب های کشاورزی و مهاجرت روستاییان تنها بخشی از مشکلات تالاب بین المللی شادگان است.

*خشک شدن تالاب هورالعظیم و تشدید گردو غبار ها

لاهیجان زاده در خصوص وضعیت تالاب هورالعظیم گفت: 127 هزار هکتار از این تالاب در استان خوزستان قرار دارد.

وی افزود: در سال 2000 وسعت تالاب هورالعظیم بیش از دو و نیم میلیون هکتار بود که به دلیل فعالیت های دولت بعث عراق، در جنگ با کشور آمریکا بخش هایی از این تالاب خشک شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: احداث دژها و سایر مستحدثات دوران جنگ تحمیلی، مشترک بودن این تالاب بین دو کشور عراق و ایران،استفاده صیادان از سم برای صید آبزیان،آتش سوزی در تالاب به دلیل خشک شدن برخی از نقاط تالاب، انجام نشدن مطالعات ارزیابی و پروژه های عمرانی،تعریض غیرمجاز جاده ها درتالاب و انتشار آلودگی های نفتی در تالاب بخشی از مشکلات تالاب هورالعظیم است.

* ورود فاضلاب شهری به تالاب میانگران

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به وضعیت تالاب میانگران گفت: تالاب میانگران در یک و نیم کیلومتری شهرستان ایذه قرار دارد از جمله مهمترین زیست گاه های استان و مهمترین جاذبه های گردشگری استان است.

لاهیجان زاده از ورود فاضلاب های شهرستان ایذه به تالاب میانگران به عنوان مهمترین مشکل این تالاب نام برد و افزود: هم اکنون ورود فاضلاب های این شهر تهدیدی برای تالاب میانگران است که باید با اختصاص بودجه برای ساخت تصفیه خانه فاضلاب این شهرستان مشکلات تالاب را حل کرد.

*کاهش میزان آب مشکل اصلی تالاب بامدژ

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در خصوص وضعیت تالاب بامدژ گفت: این تالاب با چهارهزار هکتار وسعت از رودخانه شاوور تغذیه می شود.

لاهیجان زاده افزود: تالاب بامدژ در شمال غربی اهواز قرار دارد و هم اکنون مشکل اصلی این تالاب کاهش میزان آب ورودی است.

لاهیجان زاده در خصوص سواحل استان خوزستان گفت: 173 کیلومتر ساحل در استان خوزستان وجود دارد که با احتساب تالاب ها و خوریات این میزان به یک هزار و 185 کیلومتر می رسد

دیدگاه خود را بیان کنید