تصویب قانون حفاظت از تالابها در مجلس

شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۴ بازدید


مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: هامونی که اکنون خشک شده است ۷۰ هزار معیشت مردم به آن بستگی داشته که باید اینجا بگوییم موضوع تالابها تنها تنوع زیستی نیست بلکه امرار معاش به آن وابسته است.

به گزارش تسنیم، محسن سلیمانی، مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در نشست خبری اظهار داشت: معیشت ۵ هزار خانواده به تالاب شادگان وابسته است به این معنا که امرار معاش آنها با استفاده از این تالاب صورت می‌گیرد؛ تالاب هامون که هم اکنون خشک شده۷۰ هزهار معیشت مردم به آن وابسته بود. در واقع به موضوع تالاب‌ها باید به عنوان تنوع زیستی نگاه نکنیم بلکه این موضوع به امرار معاش مردم نیز بستگی مستقیم دارد.

تالاب هامون نقش کولر برای زابل را ایفا می‌کرد
وی ادامه داد: در خصوص تالاب هامون باید بگویم که این تالاب نقش کولر را برای زابل ایفا می‌کند که مشکل کلیدی تالاب‌ها این است که صاحبان مختلف داشته است از یک سو سازمان محیط زیست متولی از سوی دیگر گردشگری شیلات و بعد وزارت نیرو و آب و جهاد کشاورزی خود را متولی تالاب‌ها می‌دانند.

سلیمانی بیان کرد: یکی از مسائل کلیدی که تالاب‌ها را تهدید می‌کند موضوع مدیرت و توسعه پایدار در حاشیه تالاب‌هاست؛ شرکت نفت باید کاری انجام دهد که اکنون وقتی می‌خواهد اقدامی انجانم دهد بدون هماهنگی سایر دستگاه‌ها انجا می می‌‌دهد که این خود یک مشکل محسوب می‌شوئد.

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: مشکلات اصلی تالاب‌های ایران محدودیت شدید منابع آب و رقابت بین کاربرهای مختلف جهت بهره‌برداری از منابع آبی است. در حالی که تامین نیاز آبی تالاب‌ها در اولویت‌ها در نظر گرفته نمی‌وشد. سلیمانی اظهار داشت: تغییرات کاربری اراضی در سطح حوزه آبی مانند تالار هورالعظیم حل شود.

وضعیت دریاچه آرال ۱۵ برابر شرایط بحرانی بود
وی افزود: در خصوص دریاچه آرال باید بگویم که این دریاچه ۱۰ برابر شرایط ارومیه بود و علت خشکی آن صید بود که دولت وقت شوروی برای توسعه مزارع این مشکل را ایجاد کرد که اثرات آرال گسترش سرطان خون، سقط جنین نیز بوده که باعث کوچ میلیونها نفر شد. مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران ادامه داد: تالاب پریشان با توجه به توسعه کشاورزی در حاشیه آن دچار مشکل شده است که این امر نیز باید مدنظر قرار گیرد.

در یک دهه گذشته توسعه به هر قیمتی رخ داده است
سلیمانی با بیان اینکه در یک دهه گذشته توسعه به هر قیمتی رخ داده است، عنوان کرد: کشورهای اروپایی نیز با وجود توسعه به مشکلاتی دست یافته‌اند چرا که توسعه را به هر قیمتی انجام دادند و در چند دهه گذشته تعادل توسعه و حفاظت از بین رفته است.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست دریاچه ارومیه را به عنوان دومین تالاب آب شور جهان می‌داند؛ باید از تالاب حفاظت کنیم که اولین گام آن تحلیل و شناسایی ذینفعان و بعد مطالعات پایه و اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی عمومی برنامه ظرفیت‌سازی در نزد ذینفعان بسیار مهم است.

سلیمانی بیان کرد: حساسیت مردم و دست‌اندرکاران دولتی و غیردولتی باید افزایش یابد تا به نتیجه برسیم همچنین برنامه مدیریتی برای تالاب‌ها نباید برنامه مدیریتی تنها برای سازمان حفاظت محیط زیست باشد بلکه باید از سوی هر سازمان و دستگاهی این مدیریت و حساسیت صورت گیرد.

حل مناقشات اراضی مربوط به دادستانی
سلیمانی با بیان اینکه حل مناقشات اراضی مربوط به دادستانی است، گفت: در قانون پنجم توسعه برای استقرار، بودجه و منابع تجهیز خواهیم کرد که براساس این قانون این امر باید صورت گیرد. وی ادامه داد:‌ قانون حفاظت از تالاب‌ها را باید در مجلس به تصویب برسانیم و با رایزنی‌هایی که با کمیسیون کشاورزی داشتیم امیدواریم این قانون هر چه زودتر به تصویب برسد.

سلیمانی اظهار داشت: بانک اطلاعات تالاب‌های ایران بسیار مهم بوده و با این امر می‌توان وضعیت تالاب‌ها را بررسی کرد. همچنین برای تک‌تک اکوسیستم تالاب کشور باید برنامه مدیریتی داشته باشید که باید بگویم هنوز مدیریت با هم بودن را در کشور تمرین نکردیم.

ستاد ملی دریاچه ارومیه مصوبه بسیار داشت
مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران افزود: ستاد ملی دریاچه ارومیه مصوبه بسیار داشت که رسانه‌ها باید این مصوبه را از بخش دولتی پیگیری کنند. در ادامه نشست سیدعادل مولا معاون محیط زیست طبیعی اداره محیط زیست خوزستان بیان کرد: استان خوزستان ۲۸ شهرستان دارد که در سالهای مختلف مناطق تحت مدیریت حدودا ۴۳۶ هزار هکتار بوده که در سال گذشته به ۶۸۶ هزار هکتار رسیده است.

در سال گذشته ۶۸۶ هزار مناطق تحت مدیریت در استان خوزستان
وی ادامه داد: مناطق شکارممنوع تابع قوانین هستند که شاهد ۴ منطقه در این زمینه هستیم؛ مناطق ثبت شده در کنوانسیون بین‌المللی از جمله شادگان بوده که در سال ۱۳۷۵ به ثبت رسیده است. معاون محیط زیست خوزستان بیان کرد: گونه جانوری و گیاهی بسیار زیاد بوده که حدود ۶۰ گونه استاندار از ۱۹۴ گونه کشوری شامل این استان می‌شود.

بالای ۴۰ درصد گونه‌ای کشور در استان خوزستان هستند
وی ادامه داد:‌ ۲۸۵ گونه پرندگان و خزندگان نیز وجود داشته که باید بگوییم بالای ۴۰ درصد کشور در استان خوزستان هستند. مولا اظهار داشت: تالاب‌های استان شادگان با ۴۰۰ هکتار و تالاب هورالعظیم با ۱۲۷ هزار و تالای میانگرا و بام‌دژ نیز از تالاب‌های استان خوزستان محسوب می‌شود که در اینجا می‌‌توان گفت که تالاب شادگان دارای تنوع گیاهی بسیار است؛ در برخی تالاب‌ها صید نداریم ولی کارکردهای دیگر وجود دارد.

تعداد صیادان تالاب شادگان ۵ هزار نفر است
وی ادامه داد: تعداد صیادان تالاب شادگان به ۵ هزار نفر و میزان تولید ماهی ۱۵ هزار تن است که این تالاب اهمیت اقتصادی از نظر دامداری را نیز دارد. مولا افزود میزان سرمایه‌گذاری پرورش ماهی و میگو نشان از اهمیت بسیار بالای تالاب شادگان بوده است.

حدود ۵۱۵ صیاد پرنده در منطقه وجود دارد
مولا اظهار داشت: حدود ۵۱۵ صیاد پرنده در منطقه وجود داردد که هر کدام ۷۲ روز از سال می‌توانند اقدام به صید کنند. همچنین ۶۰۰ صید در شادگان وجود دارد که این نشان از سرمایه مربوط به صید است

منبع : الف

دیدگاه خود را بیان کنید