آرتمیا در حال انقراض نیست

شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۶۹ بازدید

آرتمیا در حال انقراض نیست
حمید قاسمی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: مطمئن باشید آرتمیا که شاخص‌ترین گونه این دریاچه است در حال انقراض نیست چرا که اینگونه را تا 50 سال هم می‌توان نگهداری کرد و در این زمینه نیاز به اقدام فوری برای دریاچه ارومیه نیست.
وی همچنین با بیان دیگر اقدامات عملی شده استانی در مورد دریاچه ارومیه افزود: احیای تالاب‌های اطراف دریاچه، پیگیری کانال قوری‌گل که در این زمینه سازمان آب هم همکاری خوبی داشت، موظف کردن وزارت راه و شهرسازی برای مطالعه دوباره میان گذر شهید کلانتری و نجات گونه‌هایی موجود در جزایر اطراف دریاچه از جمله این فعالیت‌های صورت گرفته است.
قاسمی با اشاره به تاثیر سدسازی‌ها در حوزه دریاچه ارومیه و تاثیر آنها تصریح کرد: هر چند در موضوع شرایط فعلی دریاچه ارومیه نمی‌توان تاثیر سدها را نادیده گرفت ولی علت عمده تغییرات در کاهش آب دریاچه، توسعه مدیریت نشده کشاورزی و حفر چاه‌های بی‌شمار در منطقه بوده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در حال حاضر بحث چاه‌ها در اولویت است، یادآور شد: اگر کشاورزان منطقه آبیاری قطره‌ای را مد نظر قرار می‌دادند امروز شاهد این مقدار از کاهش آب در حوزه دریاچه ارومیه نبودیم.
آرتمیا (نام علمی: Artemia) جانداری است سخت‌پوست که در آب‌های شور زندگی می‌کند. دریاچه ارومیه در ایران، یکی از غنی‌ترین منابع آرتمیا در جهان شمرده می‌شود. آرتمیا در صنایع پرورش میگو و ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در دنیا سالانه بیش از 2000 تن کیست آرتمیا معامله می‌شود و به خصوص از خود آرتمیا یا کیست آن در تغذیه مراحل نوزادی ماهیان، سخت پوستان و نرم تنان و... سود می‌برند. طول بدن آرتمیای بالغ در گونه دو جنسی 10 میلیمتر و در بعضی از جمعیت‌های بکرزا به 20 میلیمتر نیز می‌رسد.
آرتمیا دو چشم مرکب پایه‌دار، بدنی کشیده، لوله گوارشی کشیده، آنتن‌های حسی، 11 جفت پای سینه‌ای، یک جفت چنگک عضلانی (کلاسپر) در ناحیه سر (دومین آنتن) در آرتمیای نر که عامل تمایز آرتمیای نر از آرتمیای ماده است.
یک جفت اندام تناسلی نر در ناحیه خلفی و در آرتمیای ماده وجود کیسه تخمی یا رحمی در پشت یازدهمین جفت پای سینه‌ای که تفاوت این نوع را از هم نشان می‌دهد
منبع : خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید