بیماری مرگ زودرس میگو در کشور نداشته ایم

شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

بیماری مرگ زودرس میگو در کشور نداشته ایم
عضو هیات علمی پژوهشکده میگوی کشور با اشاره به شیوع بیماری نوپدید مرگ زود رس میگو(EMS ) در برخی کشورها گفت: این بیماری که منجر به کاهش 25 درصدی تولید میگوی پرورشی در جهان شده تاکنون در کشور مشاهده نشده است
عقیل دشتیان نسب، درحاشیه کارگاه آموزشی شناسایی و پیشگیری بیماری EMS افزود: این بیماری از سال 2009 در منطقه چین، ویتنام، تایلند و مالزی شیوع پیدا کرد و هم اکنون در کشور مکزیک نیز دیده شده است.
وی تصریح کرد:هنوز در کشور ایران گزارشی در زمینه شیوع این بیماری دریافت نشده ولی برای این که همانند شیوع بیماری لکه سفید میگو غافلگیر نشویم باید با پایش این بیماری نوپدید از ورود آن به استخرهای پرورش میگو جلوگیری کرد.
دشتیان نسب بیان کرد: شیوع بیماری EMS در کشورهای یاد شده باعث کاهش تولید میگوی پرورشی به میزان 25درصد تولید دنیا شده است.
وی ادامه داد: به همین قیمت میگوی پرورشی در دنیا50درصد افزایش یافته است.
دشتیتان نسب درباره بیماری مرگ زودرس میگوی پرورشی گفت: این بیماری به طور معمول در یک ماه اول پرورش دیده می شود و با تاثیری که بر دستگاه گوارش میگو دارد 60 تا 80درصد میگوها را در همان زمان از بین می برد.
عضوهیات علمی پژوهشکده میگوی کشور در استان بوشهر خاطرنشان کرد:عامل این بیماری نوعب باکتری به نام ویبریوپاراهمولیتیکوس است که در شرایط خاصی می تواند باعث تلفات میگوها شود.
دشتیان نسب ادامه داد: به همین دلیل باید روی کیفیت لاروها(بچه میگوها) نظارت کافی داشته باشیم.
دشتیان نسب خاطرنشان کرد: بیماری نوپدید مرگز زودرس میگو براثر تغییرات اکولوژیک به وجود می آید.
گفتنی است، کارگاه آموزشی شناسایی و پیشگیری بیماری نوپدید مرگ زودرس میگو EMS با حضور پرورش دهندگان سایت های موند شمالی، دلوار، شیف و رودحله در استان بوشهر برگزار شد
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید