احداث اولین منطقه حفاظت‌شده آبزیان در بنگلادش

دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۲ بازدید

احداث اولین منطقه حفاظت‌شده آبزیان در بنگلادش
دولت بنگلادش از احداث نخستین منطقه حفاظت شده برای نهنگ‌ها، دلفین‌ها، کوسه‌ها، لاک‌پشت‌های دریایی و سایر آبزیان در این کشور خبر داد.
دولت بنگلادش تحت قانون حفاظت از حیات وحش مصوب سال 2012 میلادی از احداث نخستین منطقه حفاظت شده آبزیان خبر داد. این منطقه حفاظت شده دریایی موسوم به Swatch of No Ground Marine Protected Area یا «SoNG-MPA» در آستانه آمادگی جامعه جهانی حفاظت از محیط زیست برای شرکت در اجلاس جهانی پارک‌ها احداث شده است. اجلاس جهانی پارک‌ها هر 10 سال یک بار با هدف ترویج حفاظت از منابع طبیعی باارزش زمین و یافتن راه‌حل برای فایق آمدن بر چالش‌های حفاظت از محیط‌ زیست برگزار می‌شود.
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN)، طرح منطقه حفاظت شده SONG-MPA از سوی وزارت محیط زیست و جنگلداری بنگلادش (MoEF) در تاریخ 27 اکتبر 2014 میلادی به قانون تبدیل شد.

«یونس علی»، مسئول ارشد حفاظت از محیط زیست و جنگل‌های بنگلادش، احداث این منطقه حفاظت شده را یک رویداد خاطره‌انگیز و باارزش دانسته و گفت: به داشتن این منطقه حفاظت شده غنی از تنوع زیستی آبی بر خود می‌بالیم.

وسعت این منطقه حفاظت شده 1738 کیلومترمربع و عمق آن 900 متر خواهد بود. این منطقه همچنین با آب‌های قلمرویی هند هم مرز است و می‌تواند منجر به ارتقای همکاری‌های بنگلادش با کشورهای همسایه در امر افزایش ظرفیت‌های فرامرزی برای حفاظت از محیط زیست شود.
منبع: خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید