افزایش سطح آب تالاب‌های کرمانشاه

دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۵ بازدید

افزایش سطح آب تالاب‌های کرمانشاه
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه از افزایش سطح آب تالاب‌های این استان به‌دلیل بارندگی‌های اخیر و پیش‌بینی حضور بیش از پنج هزار قطعه پرنده مهاجر در استان خبر داد.
ورج همتی از افزایش سطح آب تالاب‌های استان کرمانشاه در پی بارندگی‌های اخیر خبر داد و اظهار داشت: مهاجرت پرندگان مهاجر به تالاب هشیلان شروع شده است.
وی با بیان اینکه هر ساله تالاب‌ها و سدهای استان کرمانشاه پذیرای پرندگان مهاجر زیادی هستند، گفت: با توجه به شروع زودهنگام بارش‌ها و افزایش سطح تالاب‌های استان، پیش‌بینی می‌کنیم امسال پذیرای تعداد بیشتری باشیم.
*افزایش سطح امنیت پرندگان مهاجر در تالاب‌های کرمانشاه

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه سال گذشته شاهد مهاجرت پنج هزار قطعه پرنده به تالاب‌های استان بودیم، افزود: زیرساخت‌های ایجاد شده در تالاب هشیلان موجب افزایش سطح امنیت برای پرندگان شده و این‌ امر شرایط خوبی را برای فرود پرندگان فراهم کرده است.

همتی با اشاره به خشکسالی به وجود آمده طی سال 86 تا 87 در استان کرمانشاه به ویژه تالاب هشیلان، بیان داشت: در آن زمان بیشتر آبزیان را از دست دادیم از جمله گونه مهمی به نام شنگ آبی که در تلاش هستیم یک جفت از این گونه را با توجه به نرمال بودن شرایط تالاب، از استان‌های دیگر گرفته و در تالاب رهاسازی کنیم.

*پیشانی سفیدها هم آمده‌اند/مهاجرت «بوتیمار»، پرنده افسانه‌ای به تالاب‌های کرمانشاه

وی با اشاره به مهاجرت پرندگان آبزی و کنارآبزی به تالاب‌های استان کرمانشاه، ادامه داد: آبزیانی همچون اردک‌های سرسبز، فیلوش، خوتکا و مرمری و کنارآبزی هم از انواع غازها همچون خاکستری، پیشانی سفید، هواسیل سفید و خاکستری و لک‌لک‌ها مهاجرت خود به استان را شروع کرده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه از مهاجرت گونه پرنده‌ای نیمه‌افسانه‌ای «بوتیمار» یا غم‌خورک به تالاب‌های استان خبر داد و گفت: در داخل تالاب‌ها پرندگان بومی نیز همچون چنگر نوک سرخ و معمولی هم زندگی می‌کنند.

*برای نجات تالاب‌ها نباید منتظر امدادهای غیبی ماند

همتی بارش‌های مناسب اخیر را به‌معنی تأمین ذخایر آبی ندانست و بیان داشت: با توجه به حجم بالای برداشت‌های بی‌رویه از تالاب‌ها، طبیعتاً بارش یک‌سال با اوضاع بسیار خوب هم نمی‌تواند پاسخ‌گو باشد.

وی با بیان اینکه وضعیت آب‌های سطحی خوب است، گفت: نباید برای نجات تالاب‌ها تنها منتظر امدادهای غیبی باشیم و رویکرد کشاورزی استان را باید به‌سمت محصولات با مصرف آبی کم سوق داد.
منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید