جاسک به‌صرفه‌ترین منطقه برای پرورش میگو است

چهار‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۸ بازدید

جاسک به‌صرفه‌ترین منطقه برای پرورش میگو است
فرماندار جاسک ظرفیت‌های این شهرستان را برای پرورش میگو بالا خواند و از آن به عنوان بهترین منطقه برای فعالیت‌های پرورشی آبزیان یاد کرد.
علی سالاری در حاشیه بازدید از بخش‌های کانال آب‌رسان، ورودی، ابنیه‌های فنی، تاسیسات و ماشین‌آلات و حوضچه‌های آرامش سایت پرورش میگو اظهار داشت: با توجه به اهمیت پرورش آبزیان در اشتغال، عمران و آبادانی، تثبیت مرزها و ارزآوری و امنیت غذایی و نقش آن در جلوگیری از مهاجرت روستاییان با تمام توان خود را تقویت و حمایت از مزرعه‌داران معطوف کنیم.
وی تصریح کرد: مشکل اساسی سایت پرورش میگو برق‌رسانی است که ما روند برق‌رسانی این بخش را با جدیت از محل طرح‌های ملی و استانی دنبال خواهیم کرد و از ادارات و دستگاه‌های مربوطه خواسته‌ایم هر گونه همکاری را با سرمایه‌گذاران این بخش به جهت اهمیت موضوع اشتغال با اهتمام هر چه بیشتر داشته باشند.
فرماندار جاسک اضافه کرد: به شیلات و شرکت نفت متذکر شد‌ه‌ایم نگذارند ماشین‌آلات آن‌ها برای لحظه‌ای سوخت‌رسانی به سایت میگو را متوقف کنند.

به گفته سالاری، یکی از مشکلاتی که پیمانکار سایت‌های پرورش میگو با آن سر و کار دارند، نبود سوخت و عدم همکاری شیلات در این بخش و همین‌طور دیوان‌سالاری است که شرکت نفت برای آنها تعریف کرده، است.

به گزارش فارس، سایت مذکور دارای دو بخش شمالی و جنوبی در قالب سه شرکت و شش مزرعه در بخش شمالی طراحی و در حال اجراست.

بخش جنوبی به جهت باتلاقی بودن و خرابی حائل و دایک محافظتی آن قابل تکمیل نیست.

گفته شده است، بخش شمالی سایت با روندی که دنبال می‌شود در اول اسفند سال جاری در مرحله اول پرورش 109 هکتار آن به زیر کشت لارو میگو رفته و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت و در مرحله دوم تا 170 هکتار زیر کشت خواهد رفت.

ارزیابی تولید این سایت به ازای هر هکتار در هر کراپ 2500 کیلوگرم برآورد می‌شود.

اشتغال مستقیم آن به ازای هر هکتار هفت نفر مستقیم و حدود دو نفر غیرمستقیم پیش‌بینی شده است.

جاسک با دارا بودن هشت هزار و 640 هکتار زمین مستعد پرورش در بخش غربی و شرقی، از جمله مناطق مستعد پرورش میگو در کشور به شمار می‌رود که در حال حاضر علی‌رغم داشتن سه مرکز تکثیر فعال و تولید 70 درصد بچه میگو مزارع پرورش میگو در استان و 35 درصد کشور فاقد مزارع پرورش فعال است که با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته تولید میگو در این شهرستان به حدود 800 تن در سال آتی خواهد رسید.

پیشرفت فیزیکی کل سایت 400 هکتاری یک‌دار حدود 60 درصد اعلام شده که قطعات a1 و a6 آن در مرحله زهکشی، a2 خاک‌برداری و زهکشی و a3 خاک‌برداری (100 درصد) قرار دارد.

بخش‌های کانال آب‌رسان و ورودی و خروجی آن نیز در حال احداث و تکمیل است.

پیشرفت قطعه a4 این سایت 100 درصد و آماده برای ذخیره‌سازی اعلام و قطعه a5 نیز در مرحله بتن‌ریزی قرار دارد.

سایت یک‌دار شرقی به دو شرکت اربیان طلایی و مکران میگو یک‌دار واگذار که محیط زیست نیز اخیرا اجازه ساخت و ساز برای این دو شرکت را صادر و سال جاری احداث مزارع را آغاز خواهند کرد.

این سایت که در بخش شرقی روستای یک‌دار و سورگلم واقع شده دارای وسعتی برابر با 400 هکتار است که دارای زیرساخت‌هایی شامل کانال اصلی آب‌رسان، زهکش حایل، ابنیه‌های فنی و جاده‌های دسترسی و جاده سرویس است
منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید