اندونزی سه قایق ماهیگیری ویتنام را غرق کرد

شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۲ بازدید

اندونزی سه قایق ماهیگیری ویتنام را غرق کرد
نیروی دریایی اندونزی با هدف مقابله با ماهیگیری غیرقانونی در آب های این کشور سه فروند قایق ماهیگیری ویتنام را غرق کرد.
این نخستین اقدام جدی 'جوکو ویدودو' رییس جمهور اندونزی برای مقابله با ماهیگیری غیرقانونی در آب های این کشور است که به اعتقاد وی میلیاردها دلار از درآمد سواحل جنوب شرقی آسیا را از بین می برد.
'ماناهان سیمورانگیر' سخنگوی نیروی دریایی اندونزی روز شنبه اعلام کرد که این سه قایق در جزایر دور افتاده 'آنامباس' واقع شده در بین اندونزی و مالزی غرق شدند.
به نوشته تارنمای 'جاکارتا گلوب'، وی هدف از این اقدام را پیامی به خارجی ها دانست تا از 'آب های اندونزی دزدی نکنند'.

دو فروند کشتی نیروی دریایی اندونزی پس از دستگیری 33 خدمه این قایق ها و ضبط سه تن ماهی صید شده، با بستن مواد منفجره به این قایق ها از راه دور به آنها شلیک کردند.

دولت اندونزی معتقد است علاوه بر آسیب های اقتصادی میلیارد دلاری، ماهیگیران خارجی با استفاده از مواد منفجره و سمومی که جهت ماهیگیری استفاده می شود آسیب های محیط زیستی زیادی به منابع این کشور وارد می کنند.

رییس جمهور اندونزی امیدوار است افزایش درآمد شیلات این کشور که پنج سال گذشته در سطح پایینی قرار داشته است به رشد اقتصادی اندونزی کمک کند.

غرق کردن قایق های ماهیگیری ویتنام در حالی انجام شده که هفته گذشته مقامات بلندپایه دفاعی اندونزی و ویتنام بر لزوم تقویت همکاری های نظامی بین دو کشور تاکید کردند.

'نگوئین چی وین' معاون وزیر دفاع ویتنام و 'هاریوکو سوکارتو' رییس مرکز مطالعات استراتژیک نیروهای مسلح اندونزی هفته گذشته در هانوی پایتخت ویتنام در مذاکراتی خواستار افزایش ثابت در منطقه شدند.

اندونزی و ویتنام از جمله کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا هستند که در مورد مالکیت دریای چین جنوبی با پکن دارای چالش های اساسی هستند.

ایجاد اختلاف بین دو کشور را شاید بتوان به نوعی ایجاد مانع برای پایان بخشیدن به چالش های دریای چین جنوبی دانست که از تنش های مهم منطقه جنوب شرقی آسیا محسوب می شود.
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید