۲۶۶۰ تن ماهی سردابی در قزوین تولید شد

جمعه ۲۸ فروردین ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۱ بازدید

۲۶۶۰ تن ماهی سردابی در قزوین تولید شد
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در سال گذشته بیش از ۲هزار ۶۶۰ تن ماهی سردابی در استخرهای پرورش ماهی استان تولید شد.
سیمین شکری در این باره اظهارداشت: این میزان ماهی تولید شده قزوین با تولید ۱۴۰۶تن، آبیک با تولید ۲۶۵تن، تاکستان با تولید ۱۸۷تن، بوئین زهرا با تولید ۶۱۸تن، البرزبا تولید ۱۵۹تن وآوج با تولید ۵.۲۴ تن بیشترین و کمترین تولید را داشته اند.
وی با اشاره به افزایش جمعیت و نیاز به غذا و همچنین ایجاد امنیت غذایی در کنار اهمیت حفاظت از جمعیت آبزیان در منابع آبهای طبیعی اظهار داشن : این عوامل سبب شده تا آبزی پروری مدرن توسعه پیدا کند و با توجه به محدودیت در تامین آب و همچنین نیاز به اقتصادی کردن تولید ماهی و بهره برداری بهینه از آب موجود در استخرها افزایش تولید در واحد سطح انجام شود.
شکری؛ پرورش ماهی در آبهای داخلی را راهی مناسب جهت تولید پروتئین مرغوب و ایجاد اشتغال ذکر کرد.

وی تنوع آب و هوایی در مناطق مختلف استان قزوین را موقعیت مناسبی جهت پرورش ماهیان سردابی، گرمابی، خاویاری و سایر گونه ها دانست و خاطر نشان کرد: توسعه پرورش ماهی در آبهای داخلی علاوه بر تولید پروتئین مرغوب می تواند با ایجاد اشتغال و درآمددر توسعه اقتصادی منطقه نقش موثری داشته باشد.

به گفته این مسئول؛ این میزان تولید ماهی در ۱۶۱ واحد فعال سردابی استان بدست آمده که از میزان تولید پیش بینی شده در برنامه پنجم توسعه بیشتر بوده است.

اجرای طرح ترویجی حفظ اراضی کشاورزی در ۴۰ روستای استان قزوین

مدیر امور اراضی استان قزوین گفت: طرح ترویجی و اطلاع رسانی حفظ اراضی کشاورزی در ۴۰ روستای استان اجرا می شود.

موسوی افزود: بمنظور اطلاع رسانی جهت فرهنگ سازی حفظ اراضی کشاورزی وجلوگیری از تغییر کاربری این طرح در ۱۰۰ روستا که از لحاظ تغییر کاربری حساسیت بالایی دارند می شود که تاکنون در ۴۰ روستا تکمیل و انجام شده است.

وی با اشاره به اهمیت کشاورزی بعنوان محور اقتصاد ملی کشور و اینکه بستر تمامی فعالیتهای کشاورزی ، زمین مناسب و خاک حاصلخیز است اظهار داشت: با توجه به ازدیاد جمعیت و افزایش روز افزون نیاز غذایی، حفظ و گسترش اراضی کشاورزی از لحاظ کمی و کیفی لازم و ضروری است.

موسوی خاطر نشان کرد: یکی از اهداف اصلی و مهم امور اراضی استان ؛ حفظ اراضی کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی زراعی و باغها و هرگونه تخریب و ساخت و ساز غیر مجاز است.

وی بر حفظ کاربری اراضی کشاورزی بعنوان ضامن امنیت غذایی و استقلال کشور تاکید کرد.

این مسئول؛ دیوار نویسی با مضمون شعائر های تغییر کاربری و حفظ زمین به متراژ ۷۰۰ مترمربع ، تهیه و نصب تابلو اراضی بایرو تغییر کاربری به تعداد ۸۶ عدد و تهیه و نصب تراکت هشدار در دفتر دهیاریها و شوراهای اسلامی روستاهای مورد نظر به تعداد ۴۰عدد را از اقدامات اجرا شده در طرح ترویجی حفظ اراضی کشاورزی در استان برشمرد.

اجرای طرح تحقیقی ترویجی ارقام جدید چغندر قند در قزوین

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: سه طرح تحقیقی ترویجی ارقام جدید چغندر قند در این استان اجرا شد.

جهانگیر کاووسی در این باره اظهار کرد: سه طرح تحقیقی ترویجی ارقام جدید چغندر قند در این استان اجرا شد.

وی هدف از اجرای این طرح را معرفی ارقام جدید منوژرم مقاوم به بیماری ریزومانیا، نماتد سیستی و مقاوم به خشکی و پلی ژرم مقاوم به پوسیدگی ریشه در سطح شهرستان‌های البرز، آبیک و بویین زهرا در شرایط بهره‌بردار ذکر کرد.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین معرفی رقم جدید منوژرم چغندر قند SBSI۰۳۱ مقاوم به بیماری ریزومانیا و نماتد سیستی در شهرستان البرز مرکز پیریوسفیان، معرفی رقم جدید منوژرم چغندر قند SBSI۰۱۶ مقاوم به خشکی در شهرستان آبیک و معرفی رقم پلی ژرم چغندر قند SBSI۰۲۹ مقاوم به پوسیدگی ریشه در شهرستان بویین‌زهرا را سه طرح تحقیقی ترویجی اجرا شده ارقام چغندر قند در این استان برشمرد.

کاووسی خاطرنشان کرد: این سه طرح در مراحل مختلف توسط مجریان تحقیقات و ترویج به منظور اجرای دقیق علمی و تخصصی مورد نظارت فنی قرار می‌گیرند.

این مسئول اضافه کرد: روز مزرعه با حضور چغندرکاران و مجریان در زمان مناسب و آخر فصل رشد برای آشنایی بیشتر کشاورزان و ترویج طرح برگزار می‌شود.

گفتنی است؛ این طرح با همکاری مؤسسه تحقیقات چغندر قند کرج، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین اجرا شده است.
منبع: مهر

دیدگاه خود را بیان کنید