صید غیرقانونی برخی از گونه‎ های ماهیان رادر خطر انقراض قرار داده است

چهار‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

صید غیرقانونی برخی از گونه‎ های ماهیان رادر خطر انقراض قرار داده است
مدیر کل شیلات استان گلستان گفت: بر اثر صید غیرقانونی برخی از گونه ‎های ماهیان در خطر انقراض قرار گرفته اند.
سیدجواد قدس علوی افزود: اگر قرار باشد نسبت به صیدهای غیرقانونی اقدام جدی صورت نگیرد، یقینا برخی گونه‎های دیگر هم در خطر انقراض قرار خواهند گرفت.
وی اظهار کرد: برخی صیادان حرفه ‎ای به دلیل شفاف نبودن مرز گلستان با استان مازندران در میانکاله، از این ایستگاه مبادرت به صید غیرقانونی ماهیان خاویاری می‎ کنند.
وی ادامه داد: بیکاری نیز باعث رواج صید غیرقانونی ماهیان خاویاری و استخوانی شده است.
قدس‎ علوی با اشاره به این که کنترل صیادان و قایق ‎ها در خشکی مانع از صید غیرقانونی می‎ شود، گفت: اگر ماموران انتظامی و دستگاه ‎های امنیتی در خشکی نسبت به صید غیرقانونی حساسیت بیشتری به خرج دهند و صیادان را در خشکی کنترل کنند دیگر شاهد صیدهای غیرقانونی نخواهیم بود.

مدیرکل شیلات گلستان افزود: صیادان غیرمجاز قبل از ورود به دریا، قایق ‎ها را به وسیله یدک‎ کش هایی از قبیل تراکتور و حتی وانت‎ بار حمل می‎ کنند که حتی قوانین راهنمایی و رانندگی نسبت به این مهم واکنش جدی نشان نمی‎ دهد و نظارت جدی نیز بر کارگاه‎ های بدون مجوزی که به تعمیر این قایق‎ ها مبادرت می‎ کنند، صورت نمی‎ گیرد.

به گفته قدس علوی، با توجه به این مسائل و برای کنترل صیدهای غیر مجاز نیاز به هماهنگی در سطح استان است و بدون شک صید غیرمجاز بر فعالیت صیادانی که به صورت قانونی مبادرت به صید ماهی می ‎کنند تاثیر منفی خواهد داشت.

وی به برنامه های شیلات گلستان در این زمینه اشاره و خاطرنشان کرد: در راستای مبارزه با صید و صیادان غیرمجاز به دنبال تاسیس مجتمع ماهیان خاویاری در استان هستیم که مطالعات آن در حال انجام است.

وی تصریح کرد: بدون شک صیادانی که طی سالیان متمادی به صید ماهی مشغول بوده و از این راه امرار معاش می کنند، می‎ توانند در این مجتمع ‎ها به پرورش ماهیان خاویاری بپردازند.

قدس علوی در پایان با بیان اینکه ماهیان خاویاری در سالیان متمادی مورد تهدید قرار گرفته اند، خاطرنشان کرد: در دهه 60 خاویاری که از استان گلستان مورد استحصال قرار می ‎گرفت 120 تن بود و آمارها نشان می‎ دهد که این میزان در سال 1392 به 800 کیلوگرم رسیده است.

منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید