تولید 27 هزار تن انواع آبزیان در لرستان

شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۲ بازدید
تولید 27 هزار تن انواع آبزیان در لرستان

مدیر کل شیلات لرستان گفت: سال گذشته 27 هزار تن انواع آبزیان در لرستان تولید شد.

با توجه به رشد روز افزون جمعیت کشور و همچنین گسترش شهرنشینی و توسعه زیرساخت‌های عمرانی و کشاورزی و همچنین اهمیت تغذیه انسانی، تامین غذای سالم یک ضرورت به نظر می‌رسد.

یکی از منابع تامین کننده غذای سالم آبزیان بوده چرا که این موجودات به دلیل بهره‌مند بودن از ترکیبات پروتئینی خاص، از پروتئن‌های مهم حیوانی به شمار می‌روند.

مراکز پرورش آبزیان و به طور کلی شیلات ضمن تامین غذای مصرفی جامعه در حفظ اکوسیستم نیز نقش مهمی ایفا کرده و به بنابراین توسعه این مراکز از مهمترین اقدامات خواهد بود.

می‌توان گفت استان لرستان به دلیل تنوع بالای آب و هوایی و در اختیار داشتن 12 درصد آب‌های کل کشور، محیطی مستعد برای پرورش و تکثیر آبزیان است.

اگرچه نام لرستان در دفتر شیلات ایران به عنوان بزرگترین تولید کننده ماهیان پرورشی در بین استان‌های غیر ساحلی ثبت گردیده اما به نظر ظرفیت استان فراتر از این رکوردها بوده و لذا تلاش بیشتر مسئولین را در این زمینه می‌طلبد.

برای آگاهی بیشتر از فعالیت‌های انجام گرفته در خصوص تولید و تکثیر آبزیان با مدیر کل شیلات لرستان به گفت‌وگو نشسته‌ایم که ماحصل آن‌را در زیر می‌خوانید.

کیارش بیرانوند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد با اشاره به تولید 27 هزار تن انواع آبزیان در لرستان، اظهار کرد: استان لرستان با داشتن 2 هزار و 450 کیلومتر طول مسیر آبی حوزه کرخه و دز توانایی تولید بیش از 100 هزار تن انواع آبزیان را شامل ماهیان گرم‌آبی وسردآبی در برنامه دراز مدت خود دارد.

وی خاطر نشان کرد: شیلات لرستان با داشتن بیش از 500 مزرعه پرورش ماهی در حدود 5 /3 1 درصد تولید ماهیان سردآبی کشور که حدود 144 هزارتن بوده را به خود اختصاص داده است.

مدیر کل شیلات لرستان با بیان اینکه این استان با داشتن 29 مرکز تکثیر ماهیان سردآبی درحدود 30 درصد تکثیر ماهیان سردآبی کشور را به خود اختصاص داده، بیان داشت: لرستان در حال حاضر با تکثیر 170 میلیون قطعه بچه ماهی مقام اول در زمینه تکثیر ماهیان سردآبی و در حدود 17 درصد مزارع سردآبی کشور را در خود جای داده است.

بیرانوند تصریح کرد: براساس رتبه‌بندی استان‌های کشور در سال 1392 توسط سازمان شیلات ایران آمار نهایی تولید آبزیان پرورشی (ماهیان گرم‌آبی وسردآبی) 370 هزار و 265 تن بوده که استان لرستان با تولید 21 هزار و 921 تن (آبزیان پرورشی) رتبه چهارم وحدود 6 درصد تولید کل ماهی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به کسب مقام نخست لرستان در تولید ماهیان پرورشی را در بین استان‌های غیر ساحلی، افزود: آمار تولید در سال 94 در حدود 20 هزار تن بوده که این میزان در سال گذشته به27 هزار تن افزایش یافته است.

مدیر کل شیلات لرستان از پرورش ماهی در قفس خبر داد و یادآور شد: ارزان بودن سازه‌ها و غنی شدن آب برای مصارف کشاورزی و همچنین بالا بودن کیفیت گوشت ماهی از مزیت‌های این طرح است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در استان لرستان در پنج سد حوضیان، سد ایوشان، سد خان‌آباد ، سد مروک وسد هاله به صورت پایلوت پرورش ماهی در قفس اجرا شده است .

بیرانوند با بیان اینکه درحال حاضر از این 5 سد در مجموع یک هزار تن ماهی برداشت می‌شود، اظهار کرد: با توجه به سدهایی که در استان لرستان وجود دارد پیش‌بینی می‌شود که تولید پرورش ماهی در قفس در استان لرستان به بیش از پنج هزار تن نیز برسد.

مدیر کل شیلات لرستان به 2 کارخانه فرآوری وبسته‌بندی ماهی قزل آلا اشاره و گفت:درحال حاضر 2 کارخانه فرآوری و بسته‌بندی ماهی قزل آلا واقع در شهرستان کوهدشت و شهرک صنعتی شماره 2 شهرستان خرم‌آباد مشغول به فعالیت است.

وی افزود: یک کارخانه فرآوری وبسته‌بندی ماهی (تعاونی صنایع شیلاتی وارک) با پیشرفت فیزیکی بالای 90 درصد نیز در شهرک صنعتی الیگودرز در حال تکمیل است.

بیرانوند خاطر نشان کرد: همین‌طور در حال حاضر چهار کارخانه خوراک آبزیان به اسامی رز دانه و دانه طلایی در بروجرد ، صدف خرم‌آباد ، دریا دانه دورود و پیشرو الیگودرز در تولید خوراک ماهیان سردآبی و نیز ماهیان گرم‌آبی مشغول به فعالیت هستند.

مدیر کل شیلات لرستان با اشاره به نوع ماهیان پرورشی در استان بیان داشت: ماهیان پرورشی شامل ماهی قزل آلا، کپور ماهیان، ماهیان خاویاری، انواع ماهیان زینتی و برای اولین بار در استان پرورش زالو است.

این مسئول یادآور شد: در حال حاضرحدود 14 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در فعالیت‌های آبزی‌پروری و صنایع وابسته در استان مشغول به فعالیت هستند.

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید