لحاظ کردن شیلات در سرشماری عمومی کشاورزی

چهار‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

لحاظ کردن شیلات در سرشماری عمومی کشاورزی
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران مطرح کرد: درخواست از مرکز آمار برای لحاظ کردن شیلات در سرشماری عمومی کشاورزی
دکتر حسن صالحی معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران با اعلام خبر فوق افزود : از مرکز آمار درخواست می‌شود که پروژه‌های مستقلی برای سرشماری در بخش آبزیان و شیلات اختصاص دهد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره نبود زیربخش شیلات در مؤلفه‌های سرشماری عمومی کشاورزی در سال 93 گفت: به‌طور قطع شیلات یکی از زیربخش‌های کشاورزی محسوب می‌شود که باید در آمارها لحاظ شود.
حسن صالحی افزود: قبل از سال 1384، سازمان شیلات در قالب پروژه‌های مستقل، وضعیت این بخش را سرشماری کرده بود. وی خاطرنشان کرد: حجم کار شیلات محدود است، اما باید برای برنامه‌ریزی‌های آینده، جزء سرشماری کشاورزی محسوب شود.
صالحی ادامه داد: از مرکز آمار درخواست می‌شود تا در قالب پروژه‌های مستقل، بودجه‌ای را برای آمارگیری بخش شیلات و آبزیان در نظر بگیرد و در این راستا این سازمان کمک خواهد کرد.
وی تصریح کرد: آمارهای بخش شیلات برای دانشگاهیان، محققان و برنامه‌ریزان کشور به‌طور قطع نیاز خواهد بود.
افزایش 60 درصدی تولید میگو در کشور
رئیس سازمان شیلات ایران به تشکیل شوراهای عالی در بخش شیلات اشاره کرد و یادآور شد: در ماه‌های آخر سال جاری، برنامه‌ریزی برای سال 1394 در حال انجام است و در این راستا ارزیابی‌هایی از وضعیت تولید میگو، ماهیان گرمابی، سردآبی، پرورش ماهی در قفس، بازسازی ذخایر، رهاسازی بچه‌ماهیان و برنامه‌های صید و صیادی در دستور کار است.
صالحی تأکید کرد: آیین‌نامه اجرایی سازمان شیلات، چهار کمیسیون عالی را برای ارزیابی‌ها در بخش‌های آب‌های داخلی، منابع آبی دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان را در دستور کار دارد که کمیسیون‌های مقدماتی ارزیابی‌های خود را آغاز کرده‌اند و برای سال آینده پیش‌بینی‌هایی نیز صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: اعلام نتایج موجود از وضعیت ذخایر و تولید بخش آبزیان، به بررسی‌های این کمیسیون‌ها برمی‌گردد.
صالحی همچنین گفت: آنچه مسلم است، در صید میگو بیش از 60 درصد افزایش پیش‌بینی شده است و بدین‌ترتیب تولید 22 هزار تنی این آبزی رقم خورده است.
وی در ادامه افزود: در بخش ماهیان گرم‌آبی، به‌دلیل وجود پاره‌ای از مشکلات، تولید اندکی دچار تزلزل شد، اما در حال برطرف شدن مشکلات هستیم و بدین‌ترتیب با وجود خشکسالی‌های موجود، رشد در این بخش را شاهد خواهیم بود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره ماهیان سردآبی خاطرنشان کرد: به‌دلیل پاره‌ای از مشکلات و بیماری‌هایی که این ماهیان با آن روبه‌رو بودند، در این بخش کاهش تولید پیش‌بینی می‌شود.
صالحی ادامه داد: تولید ماهیان گرم‌آبی، میگو و کیلکا، پرورش ماهیان خاویاری و برداشت فانوس‌ماهیان، تن‌ماهیان، ماهیان کف‌زی و ساردین‌ماهیان نیز از رشد برخوردار است.
وی در پایان تصریح کرد: پس از اعلام کمیسیون‌های عالی می‌توان پیش‌بینی کرد که وضعیت تولید در زیرشاخه شیلات دارای چه تغییراتی بوده است./
منبع: روابط عمومی سازمان شیلات ایران

دیدگاه خود را بیان کنید