آغاز به کار مجدد مجتمع پرورش ماهیان سردآبی سیروان

شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۸ بازدید

آغاز به کار مجدد مجتمع پرورش ماهیان سردآبی سیروان
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان از راه‌اندازی دوباره مجتمع سیروان به عنوان بزرگترین مجتمع پرورش ماهی سردآبی در خاورمیانه از دو ماه قبل خبر داد
مجتمع پرورش ماهیان سردآبی سیروان، بزرگترین مجتمع پرورش ماهیان سردآبی خاورمیانه است که عملیات اجرایی آن از اسفندماه سال 80 در استان کردستان آغاز شد.
این مجتمع در محدوده روستای دیوزناو و جولانده از توابع شهرستان سروآباد و در حاشیه رودخانه سیروان قرار گرفته است.
این پروژه در مساحتی به وسعت 10 هکتار و در 2 فاز راه‌اندازی شده که فاز نخست آن سال 87 به بهره‌برداری رسید.
اهداف عمده تاسیس این مجتمع ایجاد اشتغال، مهاجرت معکوس روستائیان، نقش مؤثر در پدافند ‌غیر‌عامل با توجه به مرزی بودن منطقه و فراهم کردن امکان صادرات به خارج از کشور بود.
مجتمع پرورش ماهیان سردآبی سیروان تأثیر بسزایی در تولید، امنیت غذایی، افزایش مصرف سرانه آبزیان، درآمدزایی و تثبیت شغل در منطقه داشته است.

ظرفیت تولید نهایی مجتمع سیروان یک‌هزار و 500 تن ماهی قزل آلای رنگین کمان بوده که برای یک هزار و 125 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی ایجاد کرده و علاوه بر آن زمینه‌ساز ایجاد صنایع جنبی و سایر مشاغل مرتبط با آن منطقه شده و همچنین در جذب توریست نیز مؤثر است.

از سایر اثرات توسعه‌ای این طرح می‌توان به بهره‌برداری بهینه از مزارع مجتمع سیروان، ارتقای دانش فنی صاحبان مزارع در راستای استفاده از سیستم مکانیزاسیون به منظور افزایش تولید ماهی در واحد سطح اشاره کرد که با اقدامات انجام شده در آینده پیش‌بینی می‌شود ظرفیت نهایی مجتمع به 2 هزار و 500 تن برسد.

تولید بیشتر از ظرفیت اسمی در مجتمع سیروان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در حاشیه بازدید رئیس سازمان دامپزشکی کشور از مجتمع‌های پرورش ماهیان سردآبی پالنگان و دیوزناو در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کامیاران اظهار داشت: این مجتمع در مساحت 10 هکتار و در دو فاز احداث شد که فاز اول آن سال 87 به بهره‌برداری رسیده است.

خالد جعفری افزود: فاز نخست این مجتمع در قالب 38 مزرعه 10 تنی با ظرفیت اسمی 380 تن راه‌اندازی شد که سال گذشته تولیدات این مجتمع بیشتر از میزان ظرفیت اسمی آن بود.

وی یاد آور شد: فاز دوم مجتمع سیروان در زمینی به مساحت 8 هکتار احداث شده که شامل 112 مزرعه با ظرفیت یک‌هزار و 120 تن بوده که در صورت تأمین اعتبار و تسهیلات لازم در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

جعفری ضمن اشاره به شیوع بیماری وی‌اچ‌اس در میان ماهی‌ان سردآبی، اضافه کرد: این بیماری مختص ماهیان سردآبی بوده که با بروز ان در مدت کمی شاهد شیوع آن در کل کشور شدیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد: مجتمع سیروان هم از بیماری وی‌اچ‌اس مستثنا نبود و در این خصوص متحمل خسارات زیادی شد.

وی به وجود مرکز تکثیر ماهی در مجتمع سیروان اشاره کرد و افزود: با گرفتار شدن این مجتمع هم به بیماری وی اچ اس، از چندماه قبل اقدام به معدوم‌سازی و خشک کردن این مجتمع و از دو ماه قبل با پاکسازی محل اقدام به ماهی‌ریزی دراین مجتمع کردیم.

جعفری ادامه داد: نخستین سری ماهی 20 روز قبل به این مرکز داده شد که قسمت عمده آنها در خود مجتمع و برای واحدهای پرورشی مجتمع سیروان استفاده می‌شود.

اختصاص 150 هزار قطعه ماهی برای مرکز تکثیر مجتمع پالنگان

وی افزود: فعالیت فاز دوم مجتمع سیروان در حال حاضر به علت کمبود اعتبارات متوقف شده که در صورت تأمین اعتبارات مورد نیاز امیدواریم این مجتمع هم به طور کامل به بهره‌برداری برسد.

جعفری اظهارداشت: چون اکثر مزارع مجتمع پرورش ماهی سرد آبی سیروان دارای بیمه کشاورزی بودند خسارات وارده به آنها به خاطر بیماری وی اچ اس به سرعت از سوی بیمه پرداخت شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در پایان خاطرنشان کرد: البته از محل غرامت تعیین شده در سازمان دامپزشکی کشور برای متضرران، بخشی از غرامت این مجتمع هم در چارچوب قانون پرداخت خواهد شد.
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید