کاهش ۳۰ درصد تولید قزل‌آلا به دلیل آلودگی ویروسی

شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

کاهش ۳۰ درصد تولید قزل‌آلا به دلیل آلودگی ویروسی
معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات با بیان اینکه تولید ماهی قزل آلا امسال نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد کاهش یافته، گفت: با کنترل ویروس وی اچ اس 200 کانون آلوده به 30کانون کاهش یافته است.
حسین عبدالحی معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران درباره دلیل کاهش تولید ماهی قزل‌آلا، گفت: سال گذشته حدود 140 هزار تن ماهی قزل‌‌‌‌آلا در کشور تولید شد که امسال به دلیل آلودگی به ویروس وی اچ اس تولید آن کاهش یافته است.
وی افزود: مزارع پرورش ماهی در برخی از استان‌ها از جمله کردستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری درگیر ویروس وی اچ اس شده‌اند که برای مبارزه و کنترل این بیماری با همکاری سازمان دامپزشکی دستورالعملی تهیه و به استان‌ها ابلاغ شد
معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات تصریح کرد: با کنترل بیماری، 200 کانون آلوده به ویروس وی اچ اس به 30 کانون کاهش یافت.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا دلیل بروز این ویروس واردات تخم چشم زده آلوده است، گفت: نمی‌توان دلیل قطعی را واردات آلوده عنوان کرد زیرا ویروس به اشکال مختلف منتقل می‌شود و بخشی از آن به دلیل واردات آلوده است.

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات با بیان اینکه متولی بیماری‌ها سازمان دامپزشکی است و بهتر است سازمان پاسخگو باشد، بیان داشت: در سال‌های 82 و 83 بروز بیماری وی اچ اس در بین ماهیان قزل‌آلا گزارش شده بود.

عبدالحی بیان داشت: ویروس وی اچ اس در ماهیان دیگر گزارش نشده، اما موجب کاهش تولید 20 تا 30 درصدی این محصول شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش واردات ماهی تیلاپیا حاصل کاهش تولید قزل‌آلا است، گفت: خیر، تأثیری ندارد بلکه جمعیت حدود 80 میلیونی کشور، سرانه 8.5 کیلویی مصرف و آگاهی مردم از منفعت مصرف ماهی که روزبه روز هم بیشتر می‌شود موجب افزایش مصرف می‌شود که در این بین برخی ماهیان از جمله تیلاپیا که دور ریز آن صفر است و به راحتی در اختیار مردم قرار دارد، مورد اقبال بیشتری قرار می‌گیرد.

وی در مورد میزان صادرات خاویار پرورشی گفت: سال گذشته یک هزار و 200 کیلو خاویار از ماهیان خاویاری پرورشی حاصل و صادر شد که با توسعه ماهیان خاویاری پرورشی پیش‌بینی می‌شود، امسال این رقم به 3 هزار کیلو افزایش یابد.
منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید