پس از 40 روز صیادان آستارایی صید در دریای خزر را آغاز کردند

جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۳ بازدید


رییس اداره شیلات آستارا گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی و سرد شدن هوای منطقه صیادان آستارایی پس از 40 روز نیمه تعطیلی صید به روش پره کشی را از امروز آغاز کردند
صادق خاصی پور گفت: همه ساله از نیمه نخست دیماه تا اواخر بهمن ماه صید و صیادی در دریای خزر به صورت نیمه تعطیل در می آید.

وی با اشاره به اینکه این ایام به ˈچله خشکیˈ در نزد صیادان معروف است، افزود: در مدت یادشده ماهیان به سبب شرایط آب و هوایی حاکم به اعماق دریا می روند و صید به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

وی میزان صید در سه ماه نخست فصل صید را 19 هزار و 74 کیلوگرم عنوان کرد و گفت: این میزان صید ماهیان استخوانی از ابتدای فصل صید به روش پره کشی انجام شده است.

وی افزود: 49 صیاد شرکت موج گل سیبلی با 113 بار پره کشی اقدام به صید ماهیان استخوانی کرده اند.

وی اضافه کرد: پنج هزار و 840 کیلوگرم ماهی سفید ، 13 هزار و 96 کیلو ماهی کفال و 138 کیلوگرم از انواع ماهیان آزاد و کپور توسط صیادان آستارایی صید شده است.

وی با اشاره به اینکه اداره شیلات آستارا بر آمار صید شرکت امید چوبرتالش نیز نظارت دارد ، اظهار کرد: در سه ماهه گذشته ، 69 صیاد شرکت پره چوبر با 112 بار پره کشی موفق به صید 10 هزار و 592 کیلوگرم انواع ماهیان استخوانی شدند.

به گفته خاصی پور از این میزان صید ، یکهزار و 51 کیلو ماهی سفید ، 9 هزار و 199 کیلو ماهی کفال و 342 کیلو از سایر ماهیان استخوانی از نوع کپور ، آزاد ، کولی، سوف و ماش بوده است.

وی یادآور شد: این روش صید در سواحل دریای خزر تا 20 فروردین سال آتی ادامه پیدا می کند.

رییس اداره شیلات آستارا در ادامه از برگزاری مسابقه انشا نویسی با موضوع ˈ چگونه از نابودی نسل ماهیان جلوگیری کنیمˈ در بین دانش آموزان آستارایی خبر داد و افزود: این موضوع با همکاری آموزش و پرورش طی نامه ای به تمامی مدارس ابلاغ شده است و هم اکنون در حال جمع آوری آثار هستیم.

خاصی پور افزود: نفرات برگزیده تا پایان سال جاری با حضور اصحاب رسانه شهرستان آستارا تجلیل می شوند.

به گزارش ایرنا، چهار هزار ماهی گیر در 300 کیلومتر آب های ساحلی خزر در محدوده گیلان از آستارا تا چابکسر در فصل صید فعالیت دارند.

صید ماهیان استخوانی از خزر به طور معمول در استان های شمالی از بیستم مهر تا بیستم فروردین ماه سال بعد انجام می شود و در بقیه ایام سال ( هنگام تخم ریزی ماهیان تا رسیدن به وزن اقتصادی ) صید ماهی ممنوع است
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید