صادرات 200 تن ماهی زنده از زنجان به عراق

سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۸ بازدید
صادرات 200 تن ماهی زنده از زنجان به عراق
مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: خوشبختانه زنجانی‌ها از ابتدای سال 3500 تن انواع آبزیان را پرورش و به استان‌های تهران، مازندران و آذربایجان‌شرقی ارسال کرده‌اند. هم‌چنین اخیراً 200 تن ماهی زنده از این منطقه به سلیمانیه عراق صادر شده است.
محمود صیادبورانی با اشاره به فعالیت 25 گروه قدرتمند در روستای حاجی‌قشلاق، اظهار کرد: رشد جمعیت جهان به پروتئین جدید نیاز داشته و آبزیان یکی از منابعی بشمار می‌رود که به‌علت آلودگی‌های روزافزون و ایجاد سد، به شکل طبیعی تکثیر نمی‌شود. البته کشور ما نیز محدودیت آبی دارد. با این حال به‌خاطر داشتن شرایط جغرافیایی و گونه‌های متنوع، با کمی پژوهش و مطالعه می‌توان به شکل مطلوب نسبت به پرورش آبزیان اقدام کرد.

این مسئول ادامه داد: در واقع سوق دادن آبزی‌پرورها به کناره رودخانه‌های دائمی و پر آب مانند قزل‌اوزن از جمله سیاست‌های مدیریت شیلات سازمان جهاد کشاورزی است که هم‌راستا با آموزش و ترویج استفاده از آبزیان، منتج به افزایش تولید شده، هم‌چنین خوشبختانه امروزه طراحی مزارع به گونه‌ای است که ریسک فعالیت را کاهش و توجیه اقتصادی را افزایش می‌دهد.

وی با تأکید بر برنامه‌ریزی برای استفاده از منابع آبی شور در آبزی‌پروری در سال‌های آتی، افزود: علت استفاده از آب‌های شور، محدودیت برخی روستاهای ماهنشان و تکمیل شدن ظرفیت آن‌ها برای پرورش آبزیان است، از این‌رو نیازمند معرفی آب و خاک شور به تولیدکنندگان هستیم. در واقع آن‌ها می‌توانند در این راستا حتی از ظرفیت روستاهای خالی از سکنه نیز بهره ببرند.

صیادبورانی گفت: خوشبختانه تولید شیلات استان زنجان در طول پارسال 10 هزار و 200 تن و 150 درصد بیش از میزان هدف‌گذاری‌شده بود‌.

مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان زنجان در ادامه با اشاره به ورود گونه‌های اقتصادی و سریع‌الرشد فیل‌ماهی به استان، خاطرنشان کرد: پارسال 1700 نفر آبزی‌پرور موفق شدند 1120 میلیارد ریال درآمد ناخالص داخلی داشته باشند و این می‌تواند نشان‌دهنده افزایش سرانه مصرف نیز باشد، چون سرانه مصرف ماهی از 250 گرم در سال 75، به 6.5 کیلوگرم در طول امسال افزایش یافته و این رقم جای خوشحالی دارد، این در حالی است که مزارع آبزی‌پروری استان از داروهای شیمیایی نیز استفاده نمی‌کنند

منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید