‌لزوم تلاش بیشتر برای توسعه باغات و آبزی‎پروری خوزستان

جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

‌لزوم تلاش بیشتر برای توسعه باغات و آبزی‎پروری خوزستان
رییس جهاد کشاورزی خوزستان گفت: نیاز است برای توسعه باغات و آبزی پروری در استان تلاش بیشتری کرد
کیخسرو چنگلوایی در جلسه شورای اداری استان که ‌هفتم اسفندماه‌ در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: براساس مطالعاتی که انجام شده است حدود 2.2 میلیون هکتار اراضی مستعد کشاورزی در استان وجود دارد که بخشی از این اراضی در چرخه تولید قرار دارند. همچنین جمعیت روستایی استان یک میلیون و 420 هزار نفر برابر 29 درصد جمعیت کل استان است و 190 هزار نفر بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط مساعد استان در زمینه کشاورزی، در حال حاضر 110 نوع محصول زراعی و باغی در استان مدیریت کشت می‌شوند و از این نظر خوزستان در بین استان‌های دیگر منحصر به فرد است. مساحت اراضی‌ که در حال حاضر در چرخه کشت قرار دارند، یک میلیون و 223 هزار هکتار است.
رییس جهاد کشاورزی خوزستان افزود: وجود رودخانه‌های دائمی و بزرگ پنج گانه، ازجمله توانمندی‌هایی است که می‌تواند به توسعه بخش کشاورزی در استان کمک کند، ولی متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی های متوالی و شدید، به طور متوسط بین 50 تا 60 درصد از میزان آورده این رودخانه‌ها کاسته شده است.
چنگلوایی افزود: تالاب های بزرگ هورالعظیم و شادگان و شبکه های آبیاری در خوزستان می توانند ظرفیت های خوبی برای کشاورزی استان باشند تا از این طریق بخش آبزی پروری را توسعه دهیم. همچنین 220 کیلومتر راه آبی ارتباطی با کشورهای دیگر داریم که در توسعه صادرات بخش کشاورزی موثر است و از این طریق امکان توسعه باغات در استان نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: وجود مراکز علمی پنج گانه و دانشگاه کشاورزی رامین و دانشکده های کشاورزی در توسعه بخش کشاورزی نقش مهمی دارند. همچنین کشت و صنعت هایی که در استان وجود دارند، می توانند الگوی بسیار خوبی برای کشاورزی باشند و نقش بسیار مهمی در تغییر نگرش از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن داشته باشند. کشاورزان خوزستانی جزو کشاورزان پیشرو و دارای دانش فنی بالا هستند.
رییس جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: ازجمله توانمندی‌های دیگر استان وجود بالغ بر 77 درصد شبکه‌های زیرزمینی زهکشی است. استان خوزستان با داشتن 14.2 میلیون تن تولید محصولات کشاورزی، مقام نخست را به خود اختصاص داده است. همچنین تقریبا با تولید 13.5 میلیون تن محصولات زراعی و باغی، مقام اول و طی دو سال گذشته مقام نخست تولید گندم را به تاییدیه کتبی وزارت جهاد کشاورزی به خود اختصاص داده است.
وی افزود: همچنین در خوزستان 6.5 میلیون تن محصولات صنعتی و 150 هزار هکتار سطح زیر کشت ذرت و 34 درصد از ذرت دانه‌ای کشور تولید می‌شود. استان خوزستان در زمینه تولید خرما مقام دوم و صادرات خرما مقام اول را در کشور دارد و 3.9 میلیون تن سبزی و صیفی در خوزستان تولید می‌شود.
چنگلوایی با بیان این که در بخش باغات رتبه پانزدهم و در بخش شیلات رتبه سوم را در کشور داریم، اظهار کرد: نیاز است در حوزه توسعه باغات و آبزی پروری تلاش بیشتری کرد. علی رغم این که در تولید برخی محصولات مقام نخست را در کشور داریم، ولی در زمینه تولید محصولاتی مانند جو، سیب زمینی، مرکبات و گوشت قرمز در استان موازنه منفی است که لازم است اقدامات بیشتری در جهت بهبود این موازنه انجام دهیم.
وی تصریح کرد: در سفر ریاست جمهوری به خوزستان 1.5 میلیارد دلار به منظور احداث شبکه های فرعی زه کشی آبیاری اراضی کشاورزی اختصاص داده شد و طرح 550 هزار هکتاری احیای اراضی کشاورزی در 19 شهرستان اجرا خواهد شد که حداقل 4 میلیون تن به تولیدات محصولات استان اضافه می‌کند
منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید