موزه ژئوپارک، گنجینه ای پنهان در مرکز قشم

سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۶ بازدید

موزه ژئوپارک، گنجینه ای پنهان در مرکز قشم

موزه جهانی ژئوپارک قشم با بیش از سه هزار نمونه جانوری، گنجینه ای زیبا و یکی از کامل ترین موزه های حیات وحش ایران به جهت تنوع زیستی محسوب می شود که به دلیل جانمایی نامناسب در حقیقت در زیر زمین مجتمع تجاری ستاره در مرکز شهر قشم پنهان مانده است

این موزه با زحمات طاقت فرسای استاد رضا پارسا و تنی چند از دیگر دوستداران محیط زیست از سال 1374 با تاکسیدرمی کردن گونه های مختلف جانوری شکل گرفته و از سال ها پیش تاکنون محل نگهداری گونه های جانوری این موزه به زیرزمین مجتمع تجاری ستاره با فضایی بیش از یک هزار متر مربع منتقل شده است.

بومی بودن بیش از 95 درصد نمونه های موجود در موزه ژئوپارک قشم از ویژگی ها و وجه تمایز آن با دیگر موزه های کشور محسوب می شود.
مسوول موزه ژئوپارک قشم گفت: از سال 1379 این موزه با عنوان موزه تاریخ طبیعی زیرنظر یونسکو قرار گرفته و هر چهار سال یکبار توسط نمایندگان این سازمان جهانی مورد بازدید قرار گرفته و پس از شکل گیری تنها ژئوپارک خاورمیانه در قشم و نیاز این مجموعه به داشتن یک موزه، نام موزه تاریخ طبیعی قشم به موزه ژئوپارک تغییر یافت.

به گفته مهری افضلی به رغم زیبایی های منحصر بفرد موجود در موزه ژئوپارک قشم، متاسفانه استقبال خوبی از این مجموعه کم نظیر حتی در ایام تعطیلات نوروزی هم صورت نمی گیرد.

وی یکی از دلایل استقبال نشدن از این مجموعه را موقعیت نامناسب محل آن دانست و گفت: با انتقال محل موزه به یک نقطه مناسب، استقبال خوبی از این مجموعه خواهد شد.

موزه ژئوپارک قشم از سال 1379 تا آخرین روزهای سال 1392 به صورت رایگان اداره شد و طی این مدت طولانی استقبال خوبی از آن صورت نگرفت و مسئولان مربوطه در روزهای پایانی سال 92 و در آستانه تعطیلات نوروز 93 برای بازدید از این مجموعه ، طرح فروش بلیط به قیمت یک هزار تومان را دنبال کردند اما این اقدام نیز تاثیری در افزایش بازدید ها از این مجموعه منحصر بفرد نداشت.

بنظر می رسد برای رهایی از غربت این موزه، نمایندگان دولت تدبیر و امید در سازمان منطقه آزاد قشم باید با فراهم کردن فضای مناسب در مسیر تردد مسافران جزیره قشم و تبلیغات گسترده از طریق رسانه ملی، این مجموعه ویژه را بطور شایسته به مردم ایران معرفی کنند.

در این صورت نه تنها می توان بازدید از این مجموعه را با فروش بلیط دنبال کرد، بلکه می توان قیمت بلیط را نیز با توجه به اهمیت این مجموعه افزایش داد.

وجود سه هزار و 317 نمونه جانوری و فسیل شامل 23 گونه پستاندار آبزی، 90 گونه ماهی، 83 گونه پرنده، انواع خرچنگ ها، صدف ها، مارها و وجود حشره خوار کوتوله با یک و سه دهم گرم وزن(1.3 گرم) به عنوان کوچکترین پستاندار و نهنگ گوژ پشت با 45 تن وزن به عنوان بزرگترین پستاندار تاکسیدرمی شده جهان از مزیت های ویژه این موزه است.

با تلاش مسئولان طی چند سال گذشته، تمامی نمونه های موزه ژئوپارک قشم شناسنامه دار شده اند و علاقمندان با حضور در این موزه و مطالعه شناسنامه گونه های جانوری می توانند به اهمیت هر یک از گونه های موجود در این مجموعه پی ببرند.

بخشی از موزه ژئوپارک قشم به همت مسئولان اداره کل میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم به صنایع دستی هنرمندان این جزیره با تولیداتی نظیر انواع لباس های محلی تزئین شده با هنر سوزن دوزی، خوس بافی، گلابتون دوزی و همچنین گلیم های زیبا، صنایع چوبی و دریایی و سازهای محلی جزیره اختصاص یافته است.

تندیس سه انسان نخستین که به دوران بیش از صد هزارسال پیش مربوط می شود هم توجه علاقمندان و بازدیدکنندگان را در این موزه بخود جلب می کند.

پرندگان تاکسیدرمی شده همانند گیلانشاه، فلامینگو، پلیکان، اردک سرسبز، خوتکا، گردن سرخ، فالاروپ و همچنین بلبل خرما، لیکو معمولی، شعد خور، زنبور خور سبز، حواصیل خاکستری، سبز قبای هندی و... در مجموعه موزه ژئوپارک چشم انتظار حضور علاقمندان حیات وحش هستند.

از بندپایان نیز می توان انواع صد پاها، عقرب ها، رتیل ها، ملخ ها، سوسک ها، قاب بال ها و پروانه ها و لارو آنها را در این موزه مشاهده کرد.

انواع مارهای سمی، نیمه سمی و غیر سمی از جمله مار شاخدار، جعفری به همراه مارهای دریایی و شتر مار و همچنین بزرگترین سوسمار ایران، بزمجه و چندین نمونه از لاک پشت ها نیز به عنوان خزندگان در این مجموعه زیبا خود نمایی می کنند.

از پستانداران تاکسیدرمی شده موزه ژئوپارک قشم می توان به وجود حشره خوار کوتوله به عنوان کوچکترین پستاندار با حدود سه سانتی متر طول و اسکلت نهنگ گوژ پشت با 15 متر طول در کنار دلفین های معمولی، خارپشت ایرانی، روباه، گونه های مختلف خفاش ها، بزغاله عجیب الخلقه، موش خرما، انواع موش ها و جربیل ها به عنوان جوندگان، خرس قهوه ای و یک نمونه فک دریای خزر اشاره کرد.

انواع ماهی های خوراکی و تزئینی، انواع سخت پوستان شامل شاه میگو، مانتیس، میگو، گونه های مختلف خرچنگ ها، چندین نمونه کوسه، مارماهی و انواع سفره ماهی های خلیج فارس نیز به عنوان آبزیان در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

انواع دو کفه ای ها، تک کفه ای ها، شکم پایان، چند کفه ای ها، ناو پایان، سرپایان مثل هشت پا و ماهی مرکب نیز در این مجموعه خود نمایی می کنند.

عروس دریایی، بادبزن های دریایی و چندین نمونه زیبا از مرجان های دریایی و اسفنج از جمله مرجان های شاخ گوزنی و ستاره ای به عنوان زیبا ترین نمونه های مرجانی نیز در موزه زیبای ژئوپارک شهر قشم دیده می شوند.

بسیاری از هموطنان مان در سفر به کشورهای خارجی با صرف هزینه های سنگین به دیدن موزه و آثاری که در آن نگهداری شده می روند اما موزه ژئوپارک قشم باهمه زیبایی هایش تنها به دلیل جانمایی غیر اصولی در شرایط غریبانه ای قرار گرفته و تنها با تدبیر یاران دولت تدبیر و امید می توان این مجموعه زیبا را از شرایط سخت کنونی خارج کرد و با تغییر مکان آن به بهترین شکل ممکن از این مجموعه زیبا بهره برداری کرد
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید