یک اقدام زیست محیطی دراستان هرمزگان

پنج‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۰ بازدید

یک اقدام زیست محیطی دراستان هرمزگان
مراسم روز جهانی پرندگان مهاجر (World Migratory Bird Day) در استان هرمزگان برگزار شد .
معاون فنی این اداره کل بابیان اینکه : روز جهانی پرندگان مهاجر از سال 2006 زمانی که دبیرخانه توافقنامه پرندگان مهاجرآبزی اوراسیایی – آفریقایی (AEWA) و دبیرخانه کنوانسیون حفاظـــت ازگونه های مهاجر (CMS) لزوم آگاهی رسانی جهانی به منظورتشویق مردم برای حفاظت از پرندگان مهاجر را احساس کردند؛ آغاز شد.
وی درادامه گفت : در هفته دوم ماه می ، مردم دنیا فعالیتهایی همچون برگزاری جشنواره ها، برنامه های آموزشی، اجرای فعالیتهای پرنده نگری و ... را برگزار می کنند. روز جهانی پرندگان مهاجردر سال 2014، با شعار مقصد مسیرهای پرواز، پرندگان مهاجر و گردشگری، به ارتباط بین حفاظت از پرندگان مهاجر، توسعه جوامع محلی و توریسم پرنده نگری پرداخته است. در سال جاری این روز در سرتاسر جهان در تاریخ 10-11 ماه می میلادی مطابق با 20-21 اردیبهشت ماه گرامی داشته شد.
وی خاطرنشان کرد :
از سال 2008 میلادی مصادف با سال 1387 شمسی تاکنون اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان هر ساله همگام با دیگر علاقه مندان در سراسر دنیا با اجرای برنامه هایی همچون برگزاری کارگاه آموزشی، بازدید دانش آموزان از پرندگان درساحل، مسابقه نقاشی، تهیه بروشور، گزارش خبری و ... سعی بر آن داشته تا گامی موثردر جهت انجام وظایف سازمانی خود بردارد. به مناسبت این روز جهانی در روز چهارشنبه مورخ 24/2/93 اداره کل حفاظت محیط هرمزگان با همکاری موسسه مشق آفرینش، با توجه به شعار امسال روز جهانی پرندگان مهاجر (مقصد مسیرهای پرواز، پرندگان مهاجر و گردشگری) برنامه ای آموزشی برای راهنمایان طبیعتگردی استان هرمزگان در محل سالن اجتماعات این اداره کل در خصوص معرفی روز جهانی پرندگان مهاجر، ایجاد مشاغل سبز مرتبط با گردشگری از طریق پرنده نگری و معرفی پتانسیل های بالقوه استان هرمزگان برای جذب طبیعتگردهای پرنده نگر برگزار نمود.
استان هرمزگان با تاثیر پذیری از سه قلمرو جغرافیایی، قرار گرفتن در باریک ترین قسمت سواحل شمال و جنوب خلیج فارس و دریای عمان و تنوع زیستگاهی شامل سواحل جزر و مدی، جنگلهای مانگرو، زیستگاه های دریایی، جزایر، مناطق کوهستانی و صخره ای، زیستگاه های بیابانی و درختزارهای طبیعی و باغی جزو معدود استانهای کشور است که پذیرای حضور 305 گونه پرنده است که حدود 60 درصد کل پرندگان رویت شده در کشور را شامل می باشد.
ریاضی فر افزود :
پس از آن شرکت کنندگان در مراسم در ساحل بندرعباس حضور یافتند و به پرنده بینی از پرندگان زیبای مهاجر پرداختند. فلامینگو، پرستو دریایی خزر، کاکایی صورتی، اگرت ساحلی، حواصیل سفید بزرگ، تلیله شکم سیاه، سلیم شنی بزرگ، سلیم شنی کوچک، سلیم کوچک، آبچلیک نوک سربالا، سنگ گردان و صدف خوار از جمله پرندگانی بودند که در پهنه گلی مذکور دیده شدند. گفتنی است به مناسبت این روز بروشوری با محوریت شعار جهانی امسال تهیه و در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت. علاقمندان می توانند برنامه های انجام شده توسط این اداره کل را از سایت رسمی روز جهانی پرندگان مهاجر به آدرس http://www.worldmigratorybirdday.org/ پیگیری کنند.
منبع : محیط زیست هرمزگان

دیدگاه خود را بیان کنید