۱۱ تالاب دائمی و فصلی پلدختر در خطر نابودی

پنج‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

۱۱ تالاب دائمی و فصلی پلدختر در خطر نابودی
رئیس اداره محیط زیست پلدختر گفت: ۱۱ تالاب دائمی و فصلی پلدختر هنوز به منطقه حفاظت شده تبدیل نشده اند و این امر سبب نابودی آن‌ها می‌شود.
اسماعیل سعیدی اظهار کرد: ظرفیت زیست محیطی شهرستان پلدختر در استان لرستان نمونه است با این حال بی توجهی و کم کاری در راستای حفظ و توسعه این منابع سبب تخریب آنها می شود.
وی افزود: مسئله تالاب‌های شهرستان دغدغه همیشگی ما بوده و در سالی که گذشت فعالیت های محیط زیست در عرصه فرهنگ سازی بوده و سعی کردیم با برگزاری کارگروه ها و مسابقات مختلف از نوجوانان و جوانان و حتی مسئولان و دوستدارن محیط زیست در این عرصه استفاده کنیم.

رئیس محیط زیست پلدختر بیان کرد: در ایام نوروز امسال گشت ویژه و کشیک کادر محیط زیست نقش موثری در جلوگیری از صید و شکار غیر مجاز داشته و همین امر سبب ایمن نگه داشتن مناطق حساس زیست محیطی در این ایام شد.
وی تصریح کرد: ما سعی کردیم با پخش کردن 300بسته زغال و 1000 کیسه زباله بین مسافران نوروزی تا حدودی از قطع درختان وآ لوده شدن محیط زیست جلوگیری کنیم .

سعیدی عنوان کرد: پیگیری های متعدد محیط زیست در راستای برخورد با متخلفان زیست محیطی در جلسات مختلف با محور های مختلف تصویب و مقرار شد با کسانی که در منطقه شکار ممنوع اقدام به صید غیر مجاز نمودند، افرادی که با آتش زدن لاستیک و ریختن زباله های ساختمانی محیط زیست را آلوده کردند، افرادی که در فصل ممنوعه برداشت شن و ماسه کوهی اقدام به انجام این عمل کردند، کسانی که در صید غیر مجاز بز کوهی نقش داشته اند، اشخاصی که در شکار غیر مجاز و بی رحمانه یک رأس پلنگ سهیم بوده اند، متخلفانی که با صید بی رویه و غیر مجاز ابزیان اکو سیستم محیط و منطقه را بر هم زدند برخورد قانونی شود و برای آن ها مجازات هایی در نظر گرفته شود.
وی افزود: ما با همکاری پلیس و مراجع قضایی هنوز در حال بررسی موضوع شکار یک راس پلنگ هستیم و اشد مجازات را برای متخلف یا متخلفان در نظر گرفته ایم.
وی تصریح کرد: ما حتی به رانندگان عراقی و رانندگان داخلی که تانکرهایشان در مسیر راه و حوضه استحفاظی شهرستان واژگون می شدند برخورد می کردیم و این کار هنوز ادامه دارد و حتی از کوچکترین ضرری که به محیط زیست وارد می شود چشم پوشی نمی کنیم و جریمه های تصویب شده را توسط پلیس راه لحاظ کرده ایم و ادامه می دهیم.
رئیس اداره محیط زیست پلدختر گفت: بعضی از مناطق زیست محیطی در محدوده مناطق شکار ممنوع قرار دارند که باید جزو مناطق حفاظت شده باشند و تمام امکانات مورد نیاز برای حفاظت از این مناطق فراهم شود.

وی تاکید کرد: مناطقی وجود دارند که ارزش زیست محیطی بالایی ندارند اما به دلیل رسیدگی و امکانات فراوان هم پاسگاه مخصوص محیط بانان را دارد هم خودرو و هم برچسب منطقه حفاظت شده و حال آنکه تالاب های پلدختر در راس همه اینها قرار دارد و باید جزو مناطق حفاظت شده باشد.
رئیس اداره محیط زیست پلدختر تصریح کرد: ارزش منطقه پلدختر به خوبی برای همه ی مردم و مسئولان استانی و کشوری تثبیت شده نیست و این امری نگران کننده است.
سعیدی اظهار کرد: بی توجهی به تالاب ها ما را نگران کرده است و مراجع مرتبط باید نسبت به این قضیه احساس مسئولیت کنند.
وی بیان کرد: 11 تالاب دائمی و فصلی پلدختر در اثر کم لطفی مسئولان هنوز به منطقه حفاظت شده تبدیل نشده اند و این امر سبب نابودی آن ها می شود
منبع : خبرگزاری تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید