شرایط برای ورود سرمایه به بخش شیلات مهیا شود

پنج‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

شرایط برای ورود سرمایه به بخش شیلات مهیا شود
قائم مقام شیلات ایران گفت: با توجه به اهمیت بخش صید و صیادی و آبزی پروری، ایجاد شرایط مناسب برای ورود سرمایه به بخش شیلات ضروری است.
سیف الله حقیقی در آیین معارفه مدیرکل شیلات استان بوشهر افزود: با توجه به وجود شش هزار کیلومتر مرز آبی در کشور، باید با سرمایه گذاری و تقویت زیرساخت ها در شیلات بتوانیم این بخش را در کشور توسعه دهیم.
وی اضافه کرد: استان بوشهر با وجود برخوردار بودن از یک ششم آب های کشور لیکن نقشی مهم درشیلات ، صید و صیادی درکشور دارد.

حقیقی اظهارکرد: تقویت صید و صیادی دردریا، بهبود کیفیت، استفاده از آب های آزاد و دور و تقویت آبزی پروری در بخش ماهی و میگو و صنایع وابسته به آن از محورها و برنامه های شیلات ایران است.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط حساس کنونی اگر سرمایه دولتی پاسخگوی برنامه ها برای توسعه شیلات نیست باید زمینه حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی را در این عرصه در کشور فراهم کنیم.

حقیقی افزود: گره های ایجاد شده در بخش شیلات تنها با حضور و فعالیت سرمایه گذاران بخش خصوصی گشورده می شود و این امر تنها با روان سازی قوانین دست و پا گیر امکان پذیر است.

معاون برنامه ریزی استانداری بوشهر هم گفت: شیلات ، سند هویت تاریخی استان بوشهر است و این استان سهمی مهم در نظام اقتصاد مبتنی بر شیلات دارد.

رضا عوض پور افزود: با توجه به قابلیت های استان بوشهر در بخش صید و صیادی و آبزی پروری ، جایگاه این استان در این بخش قابل قبول نیست و برای رسیدن به موقعیت بهتر باید برنامه ریزی کرد.

وی بیان کرد: با تقویت بخش مدیریت در صنعت پرورش میگو می توانیم میزان برداشت در استان بوشهر را از 10هزار تن کنونی افزایش داد.

عوض پور با بیان این که میزان بهره وری از شیلات در استان بوشهر اندک است ، گفت: با توجه به قابلیت های علمی و توان و تجربه بخش خصوصی ، باید میزان بهره وری در بخش شیلات را در این استان افزایش دهیم.

وی بیان داشت: استانداری بوشهر در کنار شیلات قرار دارد و با اختصاص سرمایه و اعتبار در بخش تقویت دریا باید فعالیت های شیلاتی را در استان افزایش دهیم.

یکی از پرورش دهندگان میگوی استان بوشهر هم اظهار کرد: با توجه به تولید 70 درصد میگوی کشور در استان بوشهر ، ستاد میگوی کشور باید دراین استان تشکیل شود.

محمد قدسی افزود: استان بوشهر از فعال ترین شبکه دامپزشکی و مهمترین مرکز تشخیص بیماری های میگو برخوردار است و این امر امکان انتقال ستاد میگو به این استان را دوچندان می کند.

وی اضافه کرد:پرورش دهندگان برای گرفتن سند اراضی خود با مشکلاتی از جمله اختصاص 30 درصد از اراضی به فضای سبز مواجه هستند و ضروری است در مورد این موضوع شهرداری تجدید نظر کند.

قدسی گفت: همچنین در سفر مدیرعامل شیلات ایران قرار بود 10 میلیارد ریال استانداری و 20 میلیارد ریال شیلات برای توسعه زیرساخت های پرورش میگو اختصاص دهند که تاکنون اقدامی نشده و با توجه به این که در آستانه لارو ریزی در استان بوشهر قرار داریم باید مسوولان مربوط در این زمینه اقدام کنند.

مدیراتحادیه صیادان استان بوشهر بیان کرد: لرزه نگاری های ناشی از اکتشافات نفتی، ورود پساب های خانگی، صنعتی و شیمیایی باعث انقراض و مرگ و میر بسیاری از گونه های آبزیان شده است.

حسین کارگر افزود: صید بی رویه و استفاده از شیوه های صیادی نامتعارف باعث شده امنیت دریا به خطر افتد و باید مسوولان در این زمینه چاره اندیشی کنند.

در این آیین حسین بهمنیاری به عنوان مدیرکل شیلات استان بوشهر معرفی و از خدمات دهیار حاجیان مدیرکل پیشین این اداره تقدیر شد
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید