اجرای آزمایشی طرح پرورش کپور معمولی در استخرهای بتونی زنجان

جمعه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۶ بازدید

اجرای آزمایشی طرح پرورش کپور معمولی در استخرهای بتونی زنجان
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: طرح پرورش کپور معمولی در استخرهای بتونی به صورت آزمایشی در زنجان به عنوان دومین استان کشور آغاز شد
محمود صیاد بورانی در زنجان به ماهی کپور اشاره کرد و اظهار داشت: خانواده کپورماهیان از رده ماهیان استخوانی به شمار می‌روند و بزرگترین خانواده ماهیان آب شیرین هستند.
وی عنوان کرد: کپورماهیان از لحاظ پراکنش طبیعی به جز در آمریکای جنوبی، ماداگاسکار و استرالیا به حد وفور در همه جا منتشر شده‌اند.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان با اشاره به اینکه کپورماهیان در تکثیر و پرورش آبزیان نقش مهمی دارند، بیان کرد: کپورماهیان از لحاظ پرورش جزو ماهیان گرمابی‌ بوده و در مناطق نیمه گرم و گرمسیری که داری حرارتی بین 15 تا 40 درجه سانتی‌گراد باشد، پرورش می‌یابند.
این مسئول به وجود گونه‌های متعددی از کپورماهیان در دریای خزر اشاره و تصریح کرد: تنها در دریای خزر 20 گونه از خانواده کپور ماهیان از جمله ماهی سفید، ماهی کلمه، ماش ماهی، سیم و ... وجود دارد که مهم‌ترین آن گونه کپور معمولی است.
بورانی با اشاره به اینکه کپور معمولی بومی دریای خزر است، خاطرنشان کرد: کارهای علمی بسیاری به منظور اصلاح‌ نژاد این ماهی برای مقاوم نمودن آن در برابر بیماری‌ها، سرما و پر گوشت شدن آن صورت گرفته است.
وی به اقدامات صورت گرفته برای پرورش ماهی کپور در استان زنجان اشاره کرد و بیان داشت: به دلیل مقاوم بودن این گونه از ماهیان به کمبود اکسیژن، افزایش برخی فاکتورهای فیزیک و شیمیایی آب، عدم سخت‌گیری در انتخاب غذا به واسطه همه چیز خوار بودن و در راستای عملیاتی نمودن اقتصاد مقاومتی در بخش آبزی‌پروری، در حال حاضر تعداد 5 استخر ذخیره آب کشاورزی در شهرستان‌های طارم و زنجان آماده‌سازی شده است.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان با بیان اینکه در استخرهای آماده‌سازی شده در شهرستان‌های زنجان و طارم 3 هزار و 500 قطعه بچه ماهی کپور انتقال یافته است، ادامه داد: پس از انجام مراحل تحقیقاتی به مزارعی که داری شرایط اولیه از قبیل یک لیتر در ثانیه آب تازه و 150 متر مربع مساحت استخر و برق مورد نیاز باشند، اینگونه معرفی خواهد شد.
این مسئول به پیش‌بینی‌های صورت گرفته در زمینه میزان تولید ماهی کپور در استان زنجان اشاره و اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود با پرورش این گونه از ماهیان گرمابی طی شش ماه در پنج مزرعه استان، 15 تن ماهی تولید و به بازار عرضه شود.
بورانی با اشاره به اینکه پرورش ماهی کپور به لحاظ اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است،‌ ابراز کرد: با اجرای موفقیت‌آمیز طرح پرورش کپور معمولی در استان زنجان و رسیدن به نتیجه مطلوب می‌توان بسیار ی از علاقه‌مندان به آبزی‌پروری را که از منبع آبی دائمی برخوردار نیستند، جزو بهره‌برداران و فعالان آبزی‌پروری قرار دهد.
وی در پایان متذکر شد: استان مازندران در سال گذشته اجرای طرح پرورش کپور معمولی را آغاز کرده است
منبع : خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید