مصوبه هاي کارگروه نجات درياجه اروميه بزودي اعلام مي شود

سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۲ بازدید

مصوبه هاي کارگروه نجات درياجه اروميه بزودي اعلام مي شود
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت : کارگروه نجات دریاچه ارومیه به زودی مصوبه های خود را اعلام می کند.
خانم معصومه ابتکار در حاشیه دیدار با هیئتی از مجلس سنای فرانسه در جمع خبرنگاران
در باره اینکه ایا با فرانسه در خصوص نجات دریاچه ارومیه مذاکره کرده اید ؟ افزود : برنامه های متعددی داریم و کارگروه نجات دریاچه ارومیه به زودی مصوبات نهایی خود را اعلام می کند .
ابتکار گفت : الگوی کشت و روش های آبیاری و روش برداشت از آبهای زیرزمینی باید تغییر کند و هر رویکردی داشته باشیم اصلاح برنامه های کشاورزی مهترین رویکردهاست.
وی افزود : نه تنها در بحث دریاچه ارومیه بلکه در همه جا باید الگوی کشت و آبیاری و نحوه استفاده از سم و کود با مناسبات محیط زیست همگام شود.
ابتکار گفت : در بحث نجات دریاچه ارومیه نیازمند تجارب جهانی و سازمان های بین المللی هستیم و ژاپن در این مرحله همکاری خود را آغاز کرده است.
ابتکار درباره اینکه چند درصد از دریاچه ارومیه باقی مانده است ، گفت : اجازه دهید درصد اعلام نکنم و مهم این است که برنامه های اجرایی را برای احیای آن آغاز کنیم.

وی در ادامه در باره علت مرگ ماهیها در فشافویه هم گفت : این ماهیها در استخر پرورش ماهی بوده است و از اینگونه مجتمع ها زیاد داریم که زیر نظارت مستقیم سازمان شیلات و جهاد کشاورزی است.
وی با اشاره به اینکه استفاده از اب آلوده در این مجتمع ها تخلف محسوب می شود ، گفت : البته طرح های فاضلاب در مجتمع های مسکونی در خیلی جاها با تاخیر مواجه است و حتی در مجموعه های مسکن مهر شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب نداریم که در این باره بارها تذکر داده ایم.
ابتکار گفت : برخی رسانه ها به غلط عنوان کردند که این ماهیها در دریاچه طبیعی تلف شده در صورتی که در یک استخر پرورش ماهی بوده است.
معاون رئیس جمهور گفت : در این خصوص آنچه که به حیطه مسئولیت ما مربوط می شود ، پیگیری خواهیم کرد.
وی در ادامه با تبریک روز شوراها به نقش شوراهای اسلامی شهر و روستا در ارتقای شاخص های کیفیت زندگی اشاره کرد و گفت : شوراها باید برنامه ریزی دقیقی برای حفاظت منابع آب و ارتقاء شاخص های کیفیت هوا و مدیریت پسماند داشته باشد .
ابتکار گفت : اگر شوراها به ملاحظات محیط زیست توجه نکنند آسیب های جبران ناپذیری خواهیم دید.
وی حفاظت از عرصه های طبیعی اطراف شهرها و روستاها و کمربند سبز اطراف شهرها و توسعه برنامه های مدیریت پسماند را از وظایف شوراها برای حفاظت از محیط زیست
بیان کرد.

ابتکار در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چقدر از وعده بهتر شدن شرایط محیط بانان عملی شده است ، افزود : سازمان حفاظت محیط زیست درباره بهبود شرایط معیشتی محیط بانان گامهای خوبی برداشته است و حدود 400 نفر از این افراد تبدیل وضعیت شده اند.
وی گفت : 5 میلیارد تومان در سال گذشته برای حق کشف به تصویب رسید و امسال هم پیگیر وضع حقوقی محیط بانانی که زندانی شده اند ، هستیم و نوروز امسال تا دو نفر آزاد شدند.
ابتکار افزود : ارتقاء اموزش محیط بانان هم در برنامه ماست.
وی در پایان از رسانه ملی به سبب پخش سریال پایتخت سه قدردانی کرد و گفت : این سریال آگاهی مردم را در باره محیط بانان ارتقاء داد
منبع : واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید