پروتکل های همکاری زیست محیطی دریای خزر بین ایران و روسیه بدرستی اجرایی نشد

پنج‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۷ بازدید

پروتکل های همکاری زیست محیطی دریای خزر بین ایران و روسیه بدرستی اجرایی نشد
استاندار مازندران با بیان اینکه پروتکل های همکاری زیست محیطی دریای خزر بین ایران و روسیه بدرستی اجرایی نشده است ، گفت : درحال حاضر وضعیت شیلاتی و ذخایر آبزیان دریای خزر نامطلوب است
ربیع فلاح در نشست مشترک هیات اقتصادی آستراخان روسیه با مدیران بخش های مختلف مازندران در ساری افزود : تفاهمنامه های مختلفی در باره ضرورت توجه به دریای خزر وجود دارد که باید نسبت به اجرایی شدن مفاد آن اهتمام جدی تری شود.

وی گفت : مازندران یکی از دروازه های مهم جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر محسوب می شود و زیرساخت های بندری استان برای تردد دریایی و تخلیه و بارگیری کشتی ها مهیا است.

استاندار مازندران بر لزوم گسترش همکاری میان ایران و روسیه درزمینه اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی با اولویت بازرگانی تاکید کرد و اظهار داشت : مازندران نیز در توسعه این روابط محدودیتی ندارد.

وی توسعه روابط با کشور های حاشیه دریای خزر را از راهبردهای اصلی مازندران برشمرد و افزود : مازندران در زمینه کشاورزی بویژه تولید گل و گیاه و آبزیان و محصولات باغی ار ظرفیت های بالایی برخوردار است.

استاندار مازندران به توسعه زیرساخت در ارتباط با حمل و نقل اشاره کرد و گفت: روسیه می تواند در این زمینه به کمک استان مازندران بیاید.

وی به وجود 24 هزار مهندس ساختمان در هفت رشته فنی و مهندسی در مازندران اشاره کرد و افزود : در حوزه فنی و مهندسی هم استان مازندران می تواند به آستراخان کمک کند.

نماینده عالی دولت در مازندران به فعالیت های استان در حوزه نفت و گاز در دریای خزر اشاره کرد و گفت : در این زمینه نیز مازندران و استراخان می توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند.

فلاح همچنین بر اهمیت صادرات کالاهای کشاورزی به روسیه تاکید کرد و اظهار داشت : در حال حاضر به دلیل عدم همکاری در حوزه قرنطینه کالای کشاورزی ، روابط در این زمینه بسیار کم رنگ است.

وی افزود : این موضوع را مسوولان وزارت جهاد کشاورزی باید در دیدار با مسوولان دولتی روسیه به صورت جدی پیگیری کنند.

استاندار آستراخان روسیه هم در این نشست گفت : در حال حاضر استفاده از کریدور شمال - جنوب از سوی کشورهای روسیه و ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

ˈ الکساندر ژیکلین ˈ با بیان اینکه وجود راه آهن در شمال ایران و اتصال آن به مرکز و جنوب کشور ظرفیت مطلوبی برای توسعه روابط روسیه و ایران است ، افزود : استان مازندران با داشتن زیرساخت های بندری و ریلی می تواند دروازه انتقال کالاهای روسیه به کشورهای خلیج فاس باشد.

وی به وجود ظرفیت های کشاورزی مازندران اشاره کرد و گفت : در زمینه دامپروری و گل و گیاه هم دو استان می توانند روابط گسترده تری داشته باشند.

استاندار آستراخان بر ضرورت گسترش و توسعه روابط بین ایران و روسیه در زمینه گردشگری نیز تاکید کرد و افزود : استان مازندران با جاذبه های طبیعی منحصر به فرد می تواند ارتباط خوبی را با کشور روسیه برقرار کند.

وی به اهمیت همکاری دانشگاهی روسیه با مازندران اشاره کرد و گفت : همان طوری که شماری از دانشجویان روسی به یادگیری زبان فارسی علاقه مندی نشان می دهند ، این آمادگی وجود دارد تا زبان روسی نیز به دانشجویان ایرانی آموزش داده شود.

استاندار آستراخان یکی دیگر از زمینه های همکاری با مازندران را حوزه ارتباطات رسانه ای معرفی کرد و گفت : در این زمینه می توانیم ضمن تبادل اطلاعات خبری ، زمینه های همکاری میان خبرگزاری ها و رادیو تلویزیون را گسترش دهیم.

وی افزود : این آمادگی وجود دارد تا برنامه های تلویزیونی مازندران را در شبکه های تلویزیونی روسیه پخش و برنامه های آستراخان نیز در مازندران مورد استفاده قرار گیرد.

یک هیات اقتصادی 60 نفره از مدیران فرهنگی، اقتصادی، رسانه ای و بازرگانی آستراخان روسیه شامگاه دوشنبه به سرپرستی استاندار آن منطقه از طریق فرودگاه بین المللی دشت ناز ساری وارد استان مازندران شد.

توسعه روابط اقتصادی ، تجاری ، فنی و مهندسی میان آستراخان روسیه و مازندران از اهداف سفر دو روزه این هیات اعلام شده است.

این هیات قرار است در زمینه های گردشگری و ورزشی ،صنعت و معدن،کشاورزی،علمی و آموزشی،توسعه و عمران شهری، تجارت و مسایل گمرکی با مسوولان استان مازندران به بحث و تبادل نظر بپردازد
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید