خوردن ماهی دو بار در هفته بروز بیماری‌های قلبی را به حداقل ممکن می‎رساند

یک‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۳ بازدید

خوردن ماهی دو بار در هفته بروز بیماری‌های قلبی را به حداقل ممکن می‎رساند
یک کارشناس بخش آبزیان گفت: انجماد روشی برای حفظ تمام مواد مغذی موجود در ماهی است.
غلامحسین اکبری بیان کرد: ماهی‌هایی که از دریای جنوب می‌آیند، طبق قوانین کشور ما باید حتماً فریز شده باشند، مگر این که حمل‌ونقل آن‌ها با سیستم هوایی انجام شود.
وی اضافه کرد: بسیاری از خانواده‌های ایرانی بر این باورند که تا ماهی تازه هست نباید به سراغ ماهی‌های منجمد شده رفت و آنها را خرید زیرا این نوع ماهی‌ها خاصیت و طعم ندارند.
مهندس اکبری ادامه داد: ماهی منجمد باید به همان صورت نیز عرضه شود و محیطی که برای فروش در نظر گرفته می‌شود، باید حتماً به نحوی باشد که از حالت انجماد خارج نشود. ماهی تازه، شمال و یا استخرهای پرورشی، معمولاً به صورت گرم عرضه می‌شوند. منعی برای انجماد ماهی‌های شمال وجود ندارد، ولی ماهی‌های جنوب حتماً باید منجمد باشند.
این کارشناس آبزیان اظهار کرد: در مجموع توصیه ما ماهیانی است که بسته‌بندی شده و روی بسته‌بندی تمامی مشخصات ضروری درج شده باشد؛ کد بهداشتی دامپزشکی، تاریخ صید، انقضا، شرکت تولیدکننده و... از جمله مشخصاتی هستند که باید روی بسته‌بندی ذکر شده باشد. هر چه مشخصات شناسایی محصول بیشتر باشد، بهتر است و مصرف آن بیش از ماهی‌های دیگر توصیه می‌شود.
اکبری تصریح کرد: توصیه می‎شود هنگام خرید هر نوع ماهی، علاوه بر این که به مشخصات درج شده روی بسته‌بندی دقت می‌کنید، اگر ماهی کامل است به مشخصات ظاهری آن هم توجه شود.
این محقق خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد، ماهی منجمد نمی‌خرند چون تصور می‌کنند هر گوشتی منجمد شود، مزه و طعم آن عوض می‌شود، در صورتی که اگر انجماد درست و مراحل صید به شکل صحیح صورت گرفته باشد، دیگر جایی برای این تصورات نخواهد بود.
وی یادآور شد: گوشتی که خوب منجمد و به دقت از آن نگهداری شود و حمل‎ونقل مناسبی داشته باشد، کیفیتش پایین نمی‌آید. تنها تغییر چند درجه‌ای دما لازم است تا تازگی و لطافت محصول از بین برود.
این پژوهشگر گفت: در کل، انجماد یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ ارزش تغذیه‌ای مواد غذایی است به شرطی که تمامی مسائل در نگهداری و حمل‎ونقل آنها رعایت شود.
اکبری بیان کرد: پس عادت به خوردن ماهی‌های منجمد نه تنها عادت به خوردن ماهی‌های کم ارزش به حساب نمی‌آید، بلکه روشی است برای مصرف ماهی‌ها با تمامی مواد مغذی که دارند.
وی اضافه کرد: به توصیه مجامع تغذیه‌ای که همانا خوردن ماهی آن هم دو بار در هفته است، پایبند بوده‌ایم و زمینه بروز بیماری‌های قلبی را در خانواده به حداقل ممکن رسانده‌ایم
منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید