تحقیقات کشاورزی به بخش خصوصی واگذار شود

یک‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۰ بازدید

تحقیقات کشاورزی به بخش خصوصی واگذار شود
وزیر جهاد کشاورزی گفت: در صدد حمایت از واگذاری تحقیقات کشاورزی به بخش خصوصی و دانشگاه‌ها هستیم.
محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه مراسم رونمایی از دستاوردهای تحقیقاتی زراعی کشاورزی، اظهار کرد: مشکل کمبود نیروی انسانی در بخش تحقیقات کشاورزی وجود ندارد، اما ممکن است در آینده در جذب اعضای هیات علمی برای بخش‌های علمی اقداماتی انجام شود
وی افزود: برای حل مشکلات کشاورزی باید از بخش خصوصی بهره گرفت، زیرا یکی از مشکلات بخش تحقیقات کشاورزی نیروی زیاد است که باید فضای تحقیقات کشاورزی را به گونه‌ای باز کنیم تا بخش خصوصی و دانشگاه‌ها به کمک بخش دولتی بیایند و قسمتی از این فعالیت‌ها به بخش خصوصی واگذار شود.
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه بیان داشت: امیدواریم با پشتیبانی دولت سرمایه‌ مورد نیاز برای استفاده از دانش و تکنولوژی کشاورزی مراکز تحقیقات بین‌المللی فراهم شود.
وی افزود: اگر بذر و ارقام جدید تحقیقات کشاورزی به بخش کشاورزی تزریق نشود، قطعا برای سال های آینده با میزان تولید کمتر از تولید فعلی مواجه می‌شویم.
حجتی در ادامه بیان داشت: بذری که در عرصه کشاورزی وارد می‌شود، به دلیل هجوم شرایط اقلیمی، بیماری‌ها و آفات به ممکن است، به مرور زمان مقاومت خود را از دست دهد، بنابراین باید این موضوع به طور دائمی مورد بررسی قرار گیرد و همچنین در این زمینه بذرها و ارقام جدید توسط محققان بخش کشاورزی تولید و در اختیار کشاورزان قرار گیرد.
وی افزود: کم آبی و از طرفی شوری آب از مهمترین مشکلات بخش کشاورزی است که طی روزهای گذشته رقم جدید ذرت 704 در بین کشاورزان توزیع شد و امروز معرفی رقم جدید ذرت 703 که آب کمتری را نسبت به رقم 704 مصرف می کند، معرفی شد که این رقم برای سال آینده بین کشاورزان توزیع می‌شود.
حجتی گفت: در حال حاضر زمینه‌های مختلف شیلات، آب و خاک، بذر و نهال، جنگل، مرتع، دامپروری، گل و گیاه، این بخش با محدودیت منابع اعتباری روبروست که باید مورد توجه قرار گیرد و تجهیزات قدیمی و فرسوده آنها نوسازی شود.
وی بیان داشت: در حال حاضر بخش قابل توجهی از تولیدات کشور به باغداری اختصاص دارد و این بخش به حمایت دولت نیاز دارد و در این زمینه تلاش داریم با همکاری و حمایت معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری بتوانیم معاونت باغبانی را در وزارت جهاد کشاورزی احیا کنیم
منبع : خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید