ساخت زیستگاه های مصنوعی نیازمند اعتبار است

دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۶۵ بازدید

ساخت زیستگاه های مصنوعی نیازمند اعتبار است
مدیرکل شیلات هرمزگان از زیستگاه های مصنوعی به عنوان نیاز امروز آبزیان و پشتوانه فردای صیادان یاد کرد
سید پرویز محبی با بیان اینکه امروزه موضوع حفاظت منابع آبزی وبازسازي ذخائر به عنوان تنها نجات دهنده منبع تامين پروتئين دريايي براي نسل حاضر و آينده و همچنين توازن در اكوسيستم اهمیت ویژه ای دارد گفت: زیستگاه های مصنوعی در ترميم و احياء اين ذخيره آبزیان نقش بسزایی دارند.
وی تصریح کرد:تا کنون در منطقه کیش بیش از هزار و 200زیستکاه مصنوعی و در بندر لنگه بالغ بر 50 هکتار زیستگاه مصنوعی به کار گذاشته که امیداست در صورت تخصیص وتامین اعتبار بتوانیم با ایجاد این زیستگاه ها در شرق استان نیز تا حد چشمگیری شاهد احیا و ترمیم منابع آبزی باشیم.
محبی نسبت شغل صيادان و افزايش درآمد ساليانه آنان،تامين پروتئين بخش عظيمي از جمعيت استان و حتي ساير استانهاي كشور ،تعادل و توازن در ذخائر واكوسيستم دريايي و همچنین ايجاد پناهگاه جهت زندگي انواع ماهي و ديگر آبزيان در فصول مختلف سال و درنتیجه حفظ و ارتقای تنوع آبزیان منطقه را از مهمترین دست آوردهای زیستگاه های مصنوعی خواند.
وی با اشاره به تجارب و نتایج به دست آمده از سایت های زیستگاه مصنوعی کیش و بندرلنگه گفت: صیادی در این منطقه علاوه بر كيفيت بالاي صيد در ارزش افزوده محصول كمك شاياني نموده و از لحاظ اقتصادي بدليل مشخص بودن زيستگاه علاوه بر كاهش هزينه‌هاي صيد صيادان از رونق اقتصادي قابل قبولي برخوردار خواهند شد .
گفتنی است ايجاد زيستگاه مصنوعي در ايران از سال 1380 در چهار استان جنوبي(بوشهر-هرمزگان – سيتان وبلوچستان وخوزستان) شروع گرديده است.
عملکرد کم نظیر تعاونی صیادی بندرکنگ درمدیریت بهره برداری ازبنادرصیادی
مدیرکل ،سرپرست معاونت صیادی و بنادر ماهیگیری،معاون آبزی پروی و جمعی از مسئولان شیلات هرمزگان از پتانسیل های شیلاتی غرب استان بازدید و با جامعه شیلاتی این مناطق دیدار کردند.
مدیر کل شیلات استان در بازدید از بندر صیادی کنگ با اشاره به عملکرد کم نظیر این تعاونی صیادی در مدیریت بهره برداری از این بندر گفت: فعالیت های عمرانی،عملکرد و مشارکت صیادان در حفظ و نگهداری ومدیرت تعاونی صیادی بندر کنگ می تواند نمونه و الگویی مناسب برای دیگر بنادر صیادی استان باشد.
محبی ساخت مسجد،ساخت سالن اجتماعات و دو اسکله ویژه شناورهای کلاس قایق موتوری و مشارکت در خرید و نصب سیستم دوربین مداربسته را از مهمترین فعالیت های این بندر صیادی خواند.
وی با بیان اینکه بندر صیادی کنگ بالغ برهزار و 750 نفر صیاد، بیش از 111 شناور قایق و 118شناور لنج بهره مند است تصریح کرد: این بندر صیادی با بیش از 13 هزار و 500 تن صید در سال 92 بخش قابل توجه ای از صید سالانه استان را به خود اختصاص داده است.
مدیر کل شیلات هرمزگان و هیئت همراه در ادامه از بندر صیادی بستانه و حسینه نیز بازدید کردند و در حاشیه این بازدید ها با جامعه صیادی این مناطق نیز نشستی صمیمی در راستای بررسی و حل مشکلات آنان نمودند.
محبی همچنین در بازدید از سایت پرورش میگوی مقام با اشاره به اینکه خوشبختانه این سایت پیشرفت چشمگیری در تولید میگو داشته است افزود:امید است این سایت با توجه به اقدامات انجام شده حدود 500 تن در سال 93 در دو کراپ برداشت داشته باشند.
وی از سرمایه گذار این سایت پرورش میگو خواست تا هرچه سریعتر میزان تولید این سایت را به پتانسیل واقعی و ظرفیت اسمی سایت برساند.
مدیر کل شیلات هرمزگان در بازدید از سایت پرورش میگوی چارک گفت:امید است با تامین برق این سایت شاهد ذخیره سازی حداقل 150 هکتار از این سایت باشیم.
محبی در بازدید از لاوان خواستار بهبود سیستم آبرسانی،جایگاه های سوخت رسانی و راه های ارتباطی این جزیره برای صیادان شد.
مدیرکل شیلات هرمزگان در بازدید از طرح تکثیر ماهیان دریایی در پارسیان نیز ابراز امیدواری کرد که این طرح درآینده ای نزدیک به بهره بردای می رسد.
منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاه خود را بیان کنید