همکاری های مشترک تحقیقاتی و شیلاتی ایران و عمان توسعه می یابد

دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۸ بازدید

همکاری های مشترک تحقیقاتی و شیلاتی ایران و عمان توسعه می یابد
طبق تفاهم همکاری بین ایران و عمان، توسعه همکاری های مشترک تحقیقاتی، شیلاتی و اجرای پرو‍ژه های مشترک به ویژه برای ارزیابی ذخایر آبزیان دو کشور مورد تاکید قرار گرفته است.
در دیدار فواد بن جعفر السجوانی وزیر کشاورزی و شیلات کشور پادشاهی عمان و هیات همراه با حسن صالحی رئیس سازمان شیلات ایران در جریان آخرین گزارش از وضعیت سازمان شیلات ایران در زمینه صید، صیادی و بنادر ماهیگیری، تکثیر و پرورش آبزیان در شمال و جنوب کشور، صنایع و تجارت آبزیان، همکاری های دو جانبه در سازمان های بین المللی تخصصی، همکاری های تحقیقاتی و انجام پروژه های مشترک و چگونگی بازسازی ذخایر و رهاسازی بچه ماهی ها قرار گرفتند.
وزیر کشاورزی و شیلات عمان ضمن استقبال از همکاری های سطح بالای شیلاتی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عمان، زمینه های همکاری های شیلاتی میان دو کشور را فراوان و قابل توسعه قلمداد شد و ابراز امیدواری کرد با توجه به مشترکات فرهنگی و فاصله نزدیک جغرافیایی این همکاری های مشترک افزایش یابد.

وی با اشاره به فعالیت های شیلات عمان افزود: سال گذشته عمان 206 هزار تن آبزیان تولید داشته است که قرار است تا سال 2020 این میزان را به 400 هزار تن برساند.

وی با توجه به بازسازی ذخایر آبزیان عمان و بودجه 1.5 میلیارد دلاری برای توسعه بخش شیلات عمان که مستلزم ترمیم زیرساخت ها به ویژه برای 30 بندر صیادی جدید، ترمیم ذخایر آبزیان موجود، ارزیابی ذخایر، پرورش آبزیان و توسعه تجارت آبزیان و ساخت شناورها بزرگ صیادی ابراز تمایل کرد.

در این تفاهم نامه حضور بخش خصوصی ایرانی در فعالیت های شیلاتی عمان، همکاری های مشترک تحقیقاتی واجرای پروژه های مشترک به ویژه برای ارزیابی ذخایر آبزیان، ابراز تمایل طرفین عمانی برای حضور مشترک سازنده شناورسازی صیادی و تبدیل قایق های کوچک عمانی به شناورهای بزرگ، تمایل طرفین برای تاسیس شرکت های مشترک ایرانی و عمانی، حمایت از حضور شرکت های حقوقی ایارن در مناقصه های شیلاتی در عمان، همکاری های دوجانبه برای تکثیر و رهاسازی بچه ماهی، تمایل بلرای بهره گیری از آخرین فناوری های شیلات ایران، همکاری آموزشی وتبادل کارشناسان و اساتید استقبال از ادامه حضور فرهنگی در مجامع و سازمان های بنی المللی و منطقه ای مورد توجه قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، قرار است وزیر کشاورزی شیلات عمان و هیات همراه امروز یکشنبه از مزرعه پرورش ماهی قزل آلا در منطقه هراز بازدید کنند و همچنین با تعدادی از نمایندگان بخش خصوصی در خصوص ساخت شناورهای صیادی، تولید خوراک آبزیان، پودر ماهی، کنسرو و صادرکنندگان آبزیان دیدار کنند.
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید