۵۱۰۰ تن ماهی در همدان تولید می‌شود

دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

۵۱۰۰ تن ماهی در همدان تولید می‌شود
مدیرشیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان همدان از تولید۴ هزار و ۹۰۰ تن ماهی قزل آلا و کپور در سال گذشته در همدان خبر داد و گفت: امسال ۵ هزار و ۱۰۰ تن ماهی در استان همدان تولید می شود
علی دولو با اشاره به اینکه استان همدان در آبزی پروری سابقه طولانی ندارد، اظهار کرد: فعالیت آبزی پروری از سال 75 در استان همدان آغاز شد اما با این وجود موفقیت های خوبی در این مدت کسب کرده ایم.
وی استفاده بهینه از منابع و ظرفیت های آبی استان را از جمله اهداف در زمینه آبزی پروری اعلام کرد و گفت: برخلاف برخی اطلاعات نادرست که در زمینه پرورش ماهی ایجاد شده این بخش در مصرف بهینه آب نقش بسیار عمده ای دارد.
دولو تصریح کرد: هم اکنون استخرهای پرورش ماهی در کنار چاه های آب کشاورزی ایجاد می شود که از این طریق آب چاه ها یک بار به داخل این استخرها پمپاژ می شود و سپس وارد اراضی کشاورزی برای آبیاری می شود.
وی عنوان کرد: فضولات تولید شده توسط ماهیان به صورت محلول در آب درآمده و سپس وارد اراضی کشاورزی می شود که در حاصلخیزی محصولات کشاورزی نقش بسیار عمده ای دارد و این باور که بخش آبزی پروری مصرف آب بالایی دارد درست نیست.
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: ایجاد واحدهای آبزی پروری جدید و توسعه واحدهای موجود برای افزایش تولید و افزایش سرانه مصرف توسط مردم از مهمترین اهدافی است که در استان به دنبال تحقق آن هستیم.
وی با بیان اینکه زمانی تولید پایدار و اقتصادی است که در کنار آن تقاضا و مصرف نیز وجود داشته باشد، گفت: سال گذشته چهار هزار و 900 تن ماهی کپور و قزل آلا در استان تولید شده که پیش بینی می شود امسال نیز پنج هزار و 100 ماهی در همدان تولید شود.
وی رتبه همدان در تولید ماهی در کشور را 11 اعلام کرد و گفت: 571 واحد پرورش ماهی در استان همدان در حال فعالیت هستند که تاکنون چهار میلیون و 500 هزار قطعه بچه ماهی در این واحدها رهاسازی شده است.
دولو از فعالیت 32 واحد پرورش و تکثیر واحدهای ماهیان زینتی در استان خبر داد و گفت: سال گذشته سه میلیون و دو هزار قطعه ماهی زینتی در استان همدان پرورش داده شده که امسال این میزان قرار است به سه میلیون 100 هزار قطعه برسد.
وی گفت: با توجه به افزایش آپارتمان نشینی در شهرها استفاده از ماهیان زینتی و آکواریوم می تواند نوعی آرامش به خانواده ها بدهد، همچنین در قالب مشاغل خانگی مجوزهایی در استان اعطا شده که متقاضیان می توانند در این زمینه ورود پیدا کنند.
وی از تبدیل قنوات کشاورزی به استخرهای پرورش ماهی خبر داد و گفت: این طرح برای اولین بار در دنیا و ایران به عنوان پایلوت در استان همدان از سال 76 اجرایی شده است، در این طرح قنواتی که به صورت مستمر آب دارند شناسایی شده و از شورای روستا اجاره گرفته می شوند.
دولو با اشاره به اینکه این پروژه با استقبال پرورش دهندگان ماهی در کشور رو به رو شد، گفت: هم اکنون در 12 قنات استان این طرح در حال اجراست که البته با برخی مشکلات اجتماعی در مناطق مختلف برای اجرای این طرح رو به رو هستیم.
وی با اشاره به اینکه برنامه هایی برای افزایش مصرف ماهی در استان در دست اجراست، گفت: برنامه های آموزشی برای تولیدکنندگان و بانوان خانه دار در نحوه تبخ ماهی در سال گذشته انجام شده است.
وی بیان کرد: براساس براوردها امسال سه هزار نفر در 120 دوره نحوه تبخ ماهی را آموزش می بینند و همچنین هزار نفر از تولیدکنندگان در قالب 40 دوره آموزش های لازم را می گذرانند.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: سرانه مصرف ماهی در استان همدان 6.5 کیلوگرم بوده که این میزان در میانگین کشوری 10 کیلوگرم است اما امیدواریم این مقدار امسال با افزایش رو به رو باشد
منبع : خبرگزاری تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید