شرایط زیست پرندگان در تالاب بین المللی هامون فراهم شد

دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۸ بازدید

شرایط زیست پرندگان در تالاب بین المللی هامون فراهم شد
مسوول دبیرخانه استانی احیای تالاب بین المللی هامون گفت: آبگیری بخشی از تالاب بین المللی هامون شرایط لازم برای زیست گونه های مختلف پرندگان را فراهم کرده است
الهام آبتین افزود: انواع پرندگان آبزی و غیرآبزی در مناطق آبگیری شده تالاب هامون تخم گذاری کرده اند و برخی از آن ها در مرحله جوجه آوری قرار دارند.

وی اظهار داشت: هم اکنون آب تا حدودی در بخش هایی از تالاب هامون پخش شده که نتیجه آن گسترش زیستگاه های گیاهی و جانوری در منطقه است اما باید با تدوین برنامه مناسب برای حفظ شرایط کنونی تلاش کرد.

وی ادامه داد: حفظ شرایط فعلی تالاب بین المللی هامون و جلوگیری از هدررفت آب نیازمند همکاری دستگاه های دست اندرکار است.

مسوول دبیرخانه استانی احیای تالاب بین المللی هامون گفت: شناسایی نوع و شرایط کشت مناسب در منطقه، انتخاب روش های آبیاری و پرورش آبزیان به عنوان فعالیت های شاخص مردم منطقه، مدیریت صنعت توریسم و صید و شکار از جمله موضوعات محوری مرتبط با تالاب هامون است که برنامه ریزی برای آن ها همکاری سازمان های دست اندرکار را می طلبد.

آبتین افزود: بخش هایی از تالاب های سه گانه هامون ˈصابوری، پوزک و هیرمندˈ آبگیری شده اما هنوز تا مرحله آبگیری کامل راه طولانی در پیش است که هم افزایی مردم محلی، مدیران استانی و کشوری می تواند به آن شتاب بخشد.

به گزارش ایرنا، پناهگاه حیات وحش هامون با 293 هزار هکتار گستره در شمال سیستان و بلوچستان و در محدوده منطقه سیستان واقع شده که بر اساس مصوبه کنوانسیون رامسر حدود 60 هزار هکتار آن را تالاب بین المللی هامون شامل سه بخش ˈپوزک، صابوری و هیرمندˈ تشکیل می دهد.

تالاب بین المللی هامون در زمان پرآبی یکی از تالاب های مهم دنیا و بزرگ ترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می شد اما بستر خشکیده آن در دوره 15 ساله خشکسالی خسارت های زیادی را به این منطقه وارد کرده است
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید