تعداد مزارع غیرمجاز پرورش ماهی چهارمحال و بختیاری به تعداد مزارع مجاز نزدیک شد

یک‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۷ بازدید

تعداد مزارع غیرمجاز پرورش ماهی چهارمحال و بختیاری به تعداد مزارع مجاز نزدیک شد
تعداد مزارع غیرمجاز پرورش ماهی در چهارمحال و بختیاری 269 مزرعه است که این رقم در حال نزدیک شدن به تعداد مزارع مجاز(307 مزرعه) این استان است.
مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، روز شنبه در جلسه شورای حفاظت از آب، شیلات و تعاون استان در استانداری اظهار داشت: 147مزرعه از این تعداد را مزارع پرورش ماهی خاکی و122 مزرعه را مزارع بتنی شامل می شود.
'پرویز منصوری' افزود: در شهرستان اردل 45 مزرعه بنتی غیرمجاز، در کیار73 مزرعه و در هر یک از شهرستانهای لردگان، بروجن و کوهرنگ نیز یک مزرعه بتنی فعالیت دارد.
وی ادامه داد: از مجموع مزارع غیرمجاز 66 مزرعه خاکی به شهرستان اردل،79 مزرعه به شهرستان کیار و دو مزرعه به شهرستان کوهرنگ اختصاص دارد.
منصوری با بیان اینکه فعالیت مزارع غیرمجاز پرورش ماهی در تمام استانها مشکل ساز شده است، افزود: چهارمحال و بختیاری از استانهای پیشقدم برای ساماندهی یا تخریب این مزارع است.

وی ادامه داد: هم اکنون 90 درصد از مزارع غیرمجاز خاکی غیرفعال شده و اداره شیلات و آبزیان در حال بررسی وضعیت برای تعیین و تغییر مالکیت، اثرات تخریبی این مزارع بر رودخانه ها و تخریب این مزارع است.

وی بیان داشت: از آن جا که تخریب مزارع پرورش غیرمجاز بتنی بسادگی امکانپذیر نیست اداره شیلات در تلاش برای زیر ساخت سازی و ساماندهی مجتمع ها و صدور مجوز به این مزارع است.

وی تصریح کرد: این مزارع در ایجاد اشتغال و درآمدزایی در برخی مناطق موثرند از اینرو اداره شیلات بجای تخریب، برنامه ساماندهی آنها را در دستور کار خود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری نیز در این جلسه بیان داشت: هم اکنون120 سرمایه گذاردر استان متقاضی راه اندازی طرحهای شیلاتی و صدور مجوز برای تخصیص حق آبه شرکت آب منطقه ای هستند.

'حسین صمدی ' ادامه داد: صدور مجوز برای مزارع غیرمجاز پرورش ماهی علاوه بر اجحاف در حق متقاضیان، سیاستی تشویقی برای متخلفان و مالکانی است که بصورت غیرمجاز اقدام به راه اندازی مزرعه پرورش ماهی کرده اند.

وی اجرای صحیح قانون توسط مسوولان ذیربط برای ساماندهی این مزارع را خواستار شد .

به گزارش ایرنا، در این جلسه مقرر شد تا یک ماه آینده کارگروهی با حضور نمایندگانی از اداره شیلات، حفاظت محیط زیست، شرکت آب منطقه ای، نیروی انتظامی و دادگستری به منظور بررسی وضعیت مزارع غیر مجاز در استان تشکیل و نتایج آن به استانداری اعلام شود.

به گزارش ایرنا، فعالیت پرورش دهندگان غیرمجاز ماهی به چند دلیل غیرمجاز شناخته می شود؛ اول این که برخی از آنها اصلاً مجوز پرورش ماهی از سوی اداره کل شیلات دریافت نکرده اند، ثانیاً برخی دیگر بدون مجوز تغییر کاربری، زمین کشاورزی خود را به محل پرورش ماهی تبدیل کرده اند که این افراد طبق قانون اجازه تغییر کاربری نداشته و امکان صدور مجوز نیز برای این افراد وجود ندارد، زیرا تغییر کاربری و تفکیک اراضی کشاورزی خلاف قانون است.

همچنین زمانی که برای پرورش ماهی مجوزی صادر نشده باشد، یعنی شیلات که متولی اصلی پرورش ماهی و دامپزشکی که متولی اصلی تضمین بهداشت در این عرصه است، بر این مهم نظارت ندارند.

استان چهارمحال و بختیاری با تولید سالانه حدود 19 هزار تن ماهی، رتبه نخست تولید ماهیان سردابی کشور را داراست
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید