میزان روان آبهای ورودی قم به صفر رسید

یک‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۱ بازدید

میزان روان آبهای ورودی قم به صفر رسید
رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در سال های گذشته 465 میلیون مترمکعب روان آب وارد این استان می شد که امروز این میزان به صفر رسیده است.
محمدرضا طلایی درهمایش «آبزیان آب شیرین و امور فنی آبزی پروران» درقم ، افزود: آبی که اکنون درقم به مصرف می رسد، اگر مدیریت و صرفه جویی نشود، دچار مشکل می شویم و 20 سال دیگر در قم آبی وجود نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه چاه های برداشت آب کشاورزی قم روز به روز عمیق تر می شود، اضافه کرد: با وجود کاهش منابع آبی، تولیدات کشاورزی و باغی استان روند خوبی دارد.
وی با بیان اینکه 46 صدم درصد اراضی کشور در قم واقع شده ، بیان کرد: این استان فقط 100 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که 56 صدم درصد محصولات کشاورزی و دامی کشور در قم تولید می شود که در مقایسه با اراضی کشاورزی موجود، رقم بالایی است.

به گفته طلایی، هفت درصد تخم مرغ و همچنین چهار درصد گوشت قرمز کشور نیز در این استان تولید می شود.

وی به اهمیت ایجاد استخرهای دو منظوره پرورش ماهی و ذخیره آب کشاورزی اشاره و بیان کرد: هم اکنون 30 درصد استخرهای قم دو منظوره است و در آینده این میزان به 60 درصد خواهد رسید.

وی بیان کرد: باید بتوانیم از ظرفیت های موجود حداکثر استفاده را در تولیدات آبزیان ببریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم افزود: تولید ماهی خاویار در دل کویر در ابتدا از قم آغاز شد، باید علت اینکه چرا روند تولید ماهی خاویار در استان ادامه نیافت، بررسی شود؛ چرا که این طرح مزیت های بسیاری برای قم به همراه دارد.

نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی قم نیز در این همایش با اشاره به آغاز دهه مبارک فجر، بیان کرد: اراده الهی باعث شد انقلاب ایران محقق شود و سرنوشت ملت بزرگ ایران به دست خودشان بیفتد که مهمترین ثمره پیروزی انقلاب اسلامی نیز استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.

حجت الاسلام «علی اصغر صالح آبادی» با بیان اینکه همه مسوولان فرزندان ملت انقلابی ایران هستند، ابراز امیدواری کرد با روحیه خودباوری که حضرت امام(ره) در روح این ملت و قلب جوانان دمید، بتوانیم آنچه را که امروز رهبر معظم انقلاب به عنوان اقتصاد مقاومتی نامیدند، محقق کنیم.

وی با اشاره به اینکه تمام موفقیت های ایران حاصل اراده و همت خودمان است، تاکید کرد: باید بر تولیدات داخلی تکیه کنیم و از هیچ تهدید و یا تحریمی تاثیر نپذیریم.

دراین همایش دو روزه کارشناسان از 33 استان به بررسی نقاط قوت و ضعف پرورش آبزیان ، فرصت ها و تهدیدها، ارایه راه حل ها و انتقال یافته ها و تجربیات فنی می پردازند.

بازدید از برخی پروژه های آبزی پروری از جمله طرح پرورش همزمان ماهی و گیاه، ماهیان سردابی، خاویار و سفید دریای خزر از برنامه های این همایش است
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید