شیلات خراسان جنوبی در افغانستان ماهیان سرد آبی پرورش می دهد

جمعه ۶ آذر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۸۵ بازدید

شیلات خراسان جنوبی در افغانستان ماهیان سرد آبی پرورش می دهد
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در صورت موافقت شیلات افغانستان طرح تکثیر و پرورش ماهیان سرد آبی به صورت نمونه در منابع آبی این کشور همسایه اجرا می شود.
محمد مهدی سعیدی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: رایزنی و گفت و گو ها برای توسعه و اجرای کشت فرا سرزمینی برای تکثیر و پرورش آبزیان سرد آبی در افغانستان در جریان است.
وی با اشاره به 465 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و 25 رودخانه و شش دریاچه در مناطق ارغنداب و هلمند این کشور اضافه کرد: با شناسایی و استعدادیابی منابع تکثیر ماهیان سرد آبی طرح مذکور به صورت نمونه در این مناطق اجرا می شود.
وی اضافه کرد: در صورت مناسب بودن منابع آبی افغانستان، منابع آبی مورد نظر اجاره و در ازای اجاره بها محصول و کالاهای مورد نیاز آن کشور از خراسان جنوبی تامین خواهد شد.
وی همچنین از برگزاری کارگاه آموزشی ملی آبزی پروری در مناطق غیر ساحلی در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: این کارگاه برای نخستین بار در روزهای 29 و 30 آذر ماه امسال در بیرجند برگزار می شود.
سعیدی ادامه داد: با توجه به تداوم خشکسالی با برگزاری کارگاه مذکور گلخانه داران استان نیز می توانند با شیوه های پرورش ماهی در گلخانه آشنا و نسبت به پرورش ماهی اقدام کنند.
مدیر امور شیلات و آبزیان خراسان جنوبی با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال 927 تن ماهیان سرد آبی و گرم آبی در استخرهای استان برداشت شود، اظهار کرد: سال گذشته 941 تن گوشت ماهی با اشتغالزایی 263 نفر در استان برداشت شد.
سعیدی در ادامه به افزایش 25 درصدی اعتبار مدیریت شیلات و آبزیان استان در سال 94اشاره کرد و افزود: در حالیکه اعتبار امسال سازمان جهاد کشاورزی 34 درصد نسبت به سال گذشته کاهش دارد، اعتبار حوزه شیلات افزایش یافت.
وی ادامه داد: امسال اعتبار مصوب مدیریت شیلات و آبزیان استان دو میلیارد و 200 میلیون ریال است در صورتیکه سال گذشته یک میلیارد و 660 میلیون ریال بود.
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی مطالعات پایه و امکان سنجی توسعه آبزی پروری در سدها و آب بندهای استان برای افزایش بهره وری و تولید را از جمله فعالیت های سال جاری ذکر کرد.
سعیدی اضافه کرد: در این راستا دو منبع آبی شامل رودخانه آهنگران شهرستان زیرکوه و سد « رزه» شهرستان درمیان مورد مطالعه قرار گرفته است.
وی انجام مطالعات پایه و امکان سنجی توسعه آبزی پروری برای تنوع بخشی گونه های آبزیان با قابلیت سازگار محیطی بالا با ایجاد مجتمع های آبزی پروری در استان را از دیگر فعالیت ها ذکر کرد.
به گفته وی شیلات استان در حال پیگیری برای پرورش گونه های آرتمیا، خرچنگ دراز در آب شیرین و پرورش زالوی طبی است.
وی گفت: صنعتی سازی واحدهای تولیدی با تاکید بر چاه های مجتمع های کشاورزی و دیگر منابع دارای پتانسیل بالا برای افزایش تولید و احداث استخر های ذخیره آب کشاورزی دو منظوره و مکانیزه کردن این استخرها از دیگر فعالیت های سال جاری است.
سعیدی یادآور شد: در حال حاضر شش باب مزارع زینتی به صورت صنعتی در استان فعال است که سال گذشته 830 هزار قطعه ماهی با زیرکشت 6.6 متر مکعب و اشتغالزایی هشت نفر فعالیت داشت.
وی ارزش ریالی ماهیان سردآبی سال گذشته استان را 410 میلیارد ریال، گرم آبی 480 میلیارد ریال و ماهیان زینتی را 33 میلیارد و 300 میلیون ریال ذکر کرد.
به گفته سعیدی سرانه مصرف آبزیان در استان 3.240کیلوگرم است که این رقم در سال 84 تنها 600 گرم بود، پیش بینی می شود امسال به چهارکیلوگرم افزایش یابد.
وی اظهار کرد: برای تامین 200 هزار قطعه بچه ماهی سازمان شیلات قول مساعد داد که فروردین ماه سال 95 تحویل خواهد شد
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید