کاشت گونه درختی 'حرا' در چهار استان ساحلی خلیج فارس

چهار‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۳ بازدید

کاشت گونه درختی 'حرا' در چهار استان ساحلی خلیج فارس
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت:بر اساس برنامه ریزی انجام شده در حال حاضر درخت 'حرا ' در چهار استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان کاشته می شود.
جنگل حرا در سواحل جنوبی ایران، مهد انواع آبزیان، پرندگان و دوزیستان است بطوریکه 80 درصد آبزیان خلیج فارس دوره تخم ریزی خود را در این منطقه می گذرانند.
پروین فرشچی در حاشیه آیین کشت دو هزار اصله نهال درخت 'حرا' در سواحل بهمنشیر شهرستان آبادان، در گفت وگو با خبرنگاران اظهارکرد: امسال، اعتباری برای کشت درختان حرا در این چهار استان در بودجه پیش بینی نشده، ولی اعتبار ویژه ای برای آن در بودجه سال آینده منظور شده است.
وی بدون اشاره به مبلغ اعتبار پیش بینی شده در این خصوص، افزود:بر اساس اعتبار مصوب و در حد توان سازمان حفاظت محیط زیست، این گونه گیاهی در سواحل این استان ها کاشته می شود.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، کاهش انتشار ریزگردها و کاهش آلودگی محیط زیست را از مزایای کشت این درختان عنوان کرد.

فرشچی، با تاکید بر لزوم همکاری دیگر دستگاه ها برای حفاظت از محیط زیست کشور، گفت:وزارت جهادکشاورزی، سازمان شیلات، وزارت نفت و سازمان جنگل ها و مراتع نیز باید در این عرصه وارد شوند.

وی با انتقاد از عملکرد جزیره ای برخی سازمان ها در حفظ و حراست از محیط زیست، افزود: اگر در اجرای طرح های صنعتی، تولیدی و اقتصادی بخشی نگری شود، بروز بحران های زیست محیطی دور از انتظار نیست.

رییس اداره محیط زیست آبادان نیز در این آیین گفت: طرح کاشت درخت حرا به عنوان طرح تحقیقاتی مورد مطالعه قرار گرفت که بر اساس نتایج آن، بهمنشیر محل مناسبی برای کاشت این گونه گیاهی شناخته شد.

'سید احمد موسوی آزاد'اظهارکرد:نهال درخت حرا از بندرعباس خریداری شده و به آبادان منتقل شد و عملیات کاشت آن تا 15 اسفند ادامه می یابد.

بهمنشیر نام کنونی یکی از شاخه های رود کارون در خوزستان است که در امتداد اروند رود به خور بهمنشیر و سپس به خلیج فارس می ریزد.

طول رود بهمنشیر حدود 90 کیلومتر، عرض آن 600 متر و عمق آن حدود چهار متر است
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید