دریاچه ارومیه باید به عنوان یک سرمایه ملی احیا شود

چهار‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۶۴ بازدید

دریاچه ارومیه باید به عنوان یک سرمایه ملی احیا شود
دوچرخه سوار جانباز و جهانگرد ایرانی گفت: خشکی دریاچه ارومیه بحران بسیار بزرگی برای کشور است و باید تمهیدات لازم برای احیای مجدد آن انجام گیرد.
عبدالله مصباح که در حمایت از احیای دریاچه ارومیه مسیر 900 کیلومتری تهران تا ارومیه را با دوچرخه رکاب زده است، افزود: بحران دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان و یک سرمایه ملی به یکی از دغدغه های دولت و ملت ایران تبدیل شده است.
وی اظهار کرد: این سفر از 26 اسفند ماه 93 پس از کاشت یک اصله نهال با پیام حمایت از دریاچه ارومیه از تهران آغاز شد و پس از عبور از استان های البرز، قزوین، زنجان و آذربایجان شرقی و پس از رکاب مسافت 900 کیلومتری با دوچرخه به شهر ارومیه رسیدم.
مصباح گفت: این سفر در صورت مساعد بودن آب و هوا در قالب کاروان راهیان نور تا مناطق عملیاتی جنوب کشور ادامه می یابد و امیدوارم سفری که در راستای حمایت از دریاچه ارومیه داشته ام برای زنده کردن مجدد این سرمایه ملی تاثیرگذار باشد.

این جهانگرد ایرانی یادآور شد: حتی در سفرهایی که به کشورهای مختلف داشتم ایرانیان مقیم خارج از ایران از خشکی دریاچه ارومیه ابراز تاسف و ناراحتی می کنند و خواهان جدیت مسوولان در احیای این دریاچه هستند و از من می خواهند که پیام همدردی آنان را با مردم آذربایجان غربی در میان بگذارم.

این دوچرخه سوار پیشکسوت اظهار کرد: مدت 14 سال است که به صورت حرفه ای به این ورزش می پردازم و به عنوان سفیران صلح و دوستی بین ملت ها سفرهای متعددی با دوچرخه داشته ام.

وی اظهار کرد: تاکنون در برنامه هایی برای حمایت از کودکان سرطانی و بی سرپرست، دفاع از نام خلیج فارس، حمایت از آبزیان دریای خزر و حمایت از محیط زیست دوچرخه سواری کرده ام و از این که حامل پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی ایران در طول مسیر هستم، احساس غرور می کنم.

مصباح گفت که امسال قصد دارد پس از کاشت نهال صلح و دوستی، سفر خود را با دوچرخه به کشورهای چین، ژاپن، کره، استرالیا و فیلیپین آغاز کند که هدف از این سفر اعتلای پیشنهاد رییس جمهوری در سازمان ملل با عنوان جهانی عاری از خشونت و افراطی گری است.

این دوچرخه سوار پیشکسوت یادآور شد که سال گذشته برای زنده نگهداشتن یاد و نام حضرت امام خمینی (ره) از مرقد امام در تهران تا نوفل لوشاتو محل اسکان ایشان در پاریس را رکاب زده است.

وی ادامه داد: از سال 1377 به صورت فراملی به عنوان سفیر صلح دور دنیا را رکاب زده ام و در سال 2010 در سفر به اروپا با شعار دوستداران طبیعت، با هدف حمایت از محیط زیست تعداد 2 هزار و 10 اصل نهال زیتون را که نماد صلح جهانی است در مسیر حرکت غرس کرده است.

مصباح گفت: نهادینه کردن فرهنگ استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله سبز و بی آلاینده در ایران دیگر هدف من و تمامی کسانی است که در این راه قدم برمی دارند.

عبدالله مصباح که 60 سال سن دارد و در سال 90 به عنوان چهره برتر سال از سوی جمعیت هلال احمر شناخته شده است، تاکنون در سه مرحله دور اروپا را رکاب زده و به 48 کشور سفر کرده تا پیام صلح و دوستی ایران را به اقصی نقاط جهان برساند.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید