کاهش تخم‌ریزی آبزیان در رودخانه‌های فومن

یک‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۴ بازدید

کاهش تخم‌ریزی آبزیان در رودخانه‌های فومن
رییس اداره محیط‌ زیست فومن گفت: کاهش تخم‌ریزی آبزیان نتیجه برداشت شن و ماسه از رودخانه‌ها است.
اسدالله سعدی اظهار کرد: برداشت شن و ماسه از رودخانه‌ها موجب می‌شود که زنجیره غذایی در رودخانه‌ها بر هم بخورد و برخی اکوسیستم‌ها مختل شود. همچنین ماهیان زردپر و سیم ماهی از جمله ماهیانی هستند که در صورت برداشت بی رویه شن و ماسه از رودخانه‌های شهرستان با آسیب مواجه می‌شوند و علاوه بر این دیگر آبزیان با ارزش این رودخانه‌ها که در لایه‌های مختلف رود زندگی می‌کنند، با خطر مواجه می‌شوند.
وی افزود: 2 متخلف که با گاز کمپرسی و یک دستگاه بیل بکهو، مبادرت به برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه ماسوله رودخان می‌کردند شناسایی شدند. این متخلفین به دادگاه معرفی شدند. در صورت مشاهده چنین تخلفاتی، عملیات بلافاصله متوقف می‌شود و متخلفین جهت سیر مراحل قانونی و قضایی به دادگاه معرفی خواهند شد.
سعدی یادآور شد: هر گونه برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها با توجه به شروع فصل تخم ریزی آبزیان ممنوع است و با خاطیان برخورد قانونی می‌شود.

رییس اداره محیط زیست فومن با تاکید بر ارتقای فرهنگ سازی در جهت استفاده از مصالح غیررودخانه‌ای برای ساخت و سازها خاطرنشان کرد: برداشت کنندگان شن و ماسه بدانند آنچه را که خراب می‌کنند بسیار با ارزش تر چیزی است که بدست می‌آورند.

وی گفت: در سال 94 برای حفاظت از رودخانه‌ها پایش لحظه به لحظه خواهیم داشت تا کیفیت حفاظت را افزایش دهیم.

به گزارش ایسنا، شهرستان فومن دارای رودخانه‌هایی است که از کوهستان‌های جنوبی سرچشمه گرفته و پس از مشروب کردن اراضی به دریا و مرداب انزلی وارد می‌شوند. این رودخانه‌ها که شاهرگ‌های حیاتی فومن نیز محسوب می‌شوند زایشگاه آبزیان و ماهیان کم نظیر گیلان محسوب می‌شوند اما این روزها مورد طمع سود جویان برای برداشت شن و ماسه قرار گرفته است
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید