ارزش 60 میلیارد تومانی تولیدات شیلاتی در استان مرکزی

دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۳ بازدید

ارزش 60 میلیارد تومانی تولیدات شیلاتی در استان مرکزی
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: ارزش تولیدات شیلاتی استان مرکزی در سال93 بیش از 60 میلیارد تومان بوده است.
حسن اکبری اظهار کرد: اثرات خشکسالی طی چند سال اخیر بر روی منابع آبی و بالطبع غیرفعال شدن تعدادی از واحدهای آبزی‌پروری منجر شد تنها 90 درصد از تعهدات آبزی پروری استان در سال 93 محقق شود.
وی خشکسالی و عدم پرداخت تسهیلات نقدینگی در سال گذشته را دو مشکل عمده شیلات برشمرد و گفت: در سال 93 به دلیل خشکسالی و عدم پرداخت تسهیلات نقدینگی به آبزی‌پروران حدود 780 تن ظرفیت غیر فعال در واحدهای آبزی پروری استان مرکزی وجود داشت در صورتی که اگر این اتفاق نمی‌افتاد، تولید استان در سال 93 در بخش آبزیان پرورشی به سه هزار و 300 تن می‌رسید.
اکبری با اشاره به تولید دو هزار و 495 تنی انواع آبزیان پرورشی در سال 93 گفت: این میزان تولید نسبت به عملکرد سال 92 حدود سه درصد رشد داشته و بایستی طبق تعهدات برنامه پنجم توسعه در سال جاری این میزان تولید به 2900 تن افزایش یابد.

وی به تولید 13 میلیون قطعه‌ای انواع ماهیان زینتی آب شیرین و رشد 22 درصدی آن نسبت به عملکرد سال 92 اشاره کرده و در این خصوص بیان کرد: تکثیر و پرورش ماهیان زینتی یکی از ظرفیت‌های اقتصادی استان مرکزی به شمار می‌رود که متاسفانه توسط بعضی از سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی مثل دامپزشکی مورد حمایت قرار نمی‌گیرد.

اکبری با اشاره به ارزش اقتصادی 10 میلیارد تومانی تولیدات این بخش گفت: تکثیر و پرورش ماهی زینتی به دلیل اشتغال و درآمد پایداری که ایجاد می‌کند، می‌تواند به عنوان یکی از شاخصه‌های مهم بخش کشاورزی تبدیل و گردش مالی بالایی را در استان ایجاد کند.

وی به تولید 33 میلیون قطعه‌ای بچه ماهی قزل‌آلا در استان مرکزی و تولید 50 تنی گوشت ماهیان خاویاری در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 23 مورد مجوز آبزی‌پروری نیز صادر شده است که در صورت بهره‌برداری از این مجوزها، 250 تن به ظرفیت تولید ماهی قزل‌آلا و هفت میلیون قطعه به ظرفیت تولید بچه ماهی قزل‌آلا نیز اضافه خوهد شد.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ارزش اقتصادی تولیدات‌ آبزی پروری استان در سال 1393 را در بخش‌های مختلف معادل 60 میلیارد تومان اعلام کرده و افزود: هم اکنون حدود 930 نفر بهره‌بردار شیلاتی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این بخش به فعالیت مشغول هستند که پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از 22 طرح شیلاتی در هفته جهاد کشاورزی و بهره‌برداری از مجوزهایی که در سال 93 صادر شده است اشتغال در بخش شیلات به 1200 نفر افزایش یابد.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل پرداخت تسهیلات بانکی جهت ایجاد واحدهای تولیدی در روستاها در اواخر سال گذشته گفت: فرمانداران شهرستان‌ها و بخشداران با حمایتی که از انجام فعالیت آبزی پروری خواهند داشت می‌توانند نقش مهمی در توسعه این فعالیت به صورت دومنظوره در منابع آبی و کشاورزی روستاها داشته و اشتغال مناسبی را با پرداخت اینگونه تسهیلات در مناطق روستایی ایجاد کنند.

اکبری به میانگین 7.5 کیلوگرمی سرانه مصرف آبزیان در استان مرکزی نیز اشاره کرد و گفت: انجام 50 دوره آموزشی طبخ آبزیان برای هزار نفر از بانوان روستاها و شهرها با استفاده از اعتبارات عمرانی ابلاغ شده یکی دیگر از فعالیت‌هایی بود که در سال 93 توسط مدیریت شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌های تابعه انجام شده است.

مدیر امور شیلات و ابزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به اینکه این فعالیت و فعالیت‌های دیگری از قبیل برگزاری جشنواره طبخ آبزیان نیز در سال 94 در دستور کار مدیریت شیلات قرار دارد، میانگین سرانه مصرف آبزیان در سال 94 به 8 کیلوگرم افزایش یابد
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید