میگوی صادراتی ایران در بازار روسیه و چین

سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۸ بازدید

میگوی صادراتی ایران در بازار روسیه و چین
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در روسیه سالانه ۲۰۰هزار تن میگو مصرف می‌شود از آمادگی بازار روسیه و چین برای جذب میگوی صادراتی ایران خبر داد.
محمود حجتی با اشاره به اینکه بازار اروپایی و امارات، چین و روسیه بازار هدف مناسبی برای محصول میگوی کشور است، گفت: در سفرهای اخیر به چین و روسیه برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب مبادلات مواد پروتئینی بین مقامات این کشور توافقنامه‌هایی امضا شد.
وی افزود: بر اساس توافق با مسئولان بهداشتی به‌ویژه مسئولان روسیه قرار است برای صادرات محصولات دریایی قرنطینه حیوانی ایجاد شود تا بازار گسترده این کشورها به‌روی تولیدات آبزی کشورمان باز شود.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: در روسیه سالانه ۲۰۰هزار تن میگو مصرف می‌شود.
حجتی رفع محدودیت‌های تعرفه‌های صادراتی را نیز از دیگر اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه صادرات آبزیان دانست.

وی افزود: امسال تولید میگو در کشور با هشت‌هزار تن افزایش به ۳۰هزار تن خواهد رسید.
وی گفت: پارسال پرورش دهندگان با تولید ۲۲هزار تن میگو رکود جدید تولید میگوی پرورشی را در کشور به ثبت رساندند و در مقایسه با سال ۹۲ بیش از ۷۰ درصد رشد داشت.
وزیر جهاد کشاورزی گفت:‌ میگوی تولیدشده در بازارهای داخلی و صادراتی جذب شد که نشان دهنده توانمندی قابل توجه این صنعت در بخش شیلات کشور است.
حجتی اظهار داشت: تولید و پرورش میگو با توجه به ظرفیت‌های قابل توجه سواحل جنوبی کشور زمینه رشد و توسعه خوبی دارد.

وی همچنین از تشکیل کارگروه ویژه توسعه تولید و پرورش میگو خبر داد و افزود: اعضای این کارگروه در زمینه روشهای مختلف پرورش،‌ تولید، صدور مجوز و مسائل اعتبارات و تسهیلات فعالیت خواهند کرد تا مسیر پیشرفت این صنعت در بخش شیلات هموار شود.

وزیر جهاد کشاورزی بر طراحی زنجیره کامل تولید در صنعت میگو تأکید کرد و گفت: ‌مالکان مزارع پرورش میگو باید زنجیره کاملی در تولید، فراوری، توزیع و عرضه طراحی کنند تا هدف‌گذاری و برنامه ریزی دقیق‌تری از آینده فعالیت و حضور خود در بازارهای داخلی و خارجی داشته باشند.
حجتی افزود: با ایجاد زنجیره کامل تولید در مزارع و واحدهای پرورش میگو این واحدها با قدرت بیشتری می‌توانند روند تولید را مدیریت و هدایت کنند.
وی گفت: مالکان واحدهای تولیدی که زنجیره کاملی را مدیریت می‌کنند امکان بازاریابی و سرمایه گذاری بیشتری در اختیار دارند بنابراین در مواقع نوسان قیمت، بروز و شیوع بیماری در مزارع در حاشیه امن‌تری قرار دارند.
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: زنجیره‌های تولید و واحدهای بزرگ باید در بخش کشاورزی طراحی و ایجاد شود.
وزیر جهاد کشاورزی تشکیل کارگروه تسهیلات و اعتبارات را از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه برای حمایت از تولید کنندگان میگو دانست و افزود: در این کارگروه پرداخت تسهیلات و وامهای بانکی تولید کنندگان میگو پیگیری می‌شود.
منبع: تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید