صید ۲۰ هزار ماهی مولد ازسفید رود

یک‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

صید ۲۰ هزار ماهی مولد ازسفید رود
رئیس اداره شیلات آستانه‌اشرفیه از صید ۲۰ هزار ماهی مولد در سفید رود خبر داد و گفت: صید ماهیان مولد که از اسفند ماه در سفید رود آغاز شده است، تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد.
حمیدرضا سلیمانی اعلام کرد: صید ماهیان مولد که از ۲۴ اسفندماه برای تکثیر ماهیان دریای خزر به طول دو کیلومتر در مسیر سفیدرود به دهانه دریا آغازشده بود با باران‌های اخیر بیشتر شده است و تا پایان اردیبهشت ادامه دارد و در این مدت تعداد ۲۰ هزار ماهی مولد از دهانه سفید رود صید شده است.
وی افزود : جابجایی بستر آب و لایه‌های آبی دریا به‌سوی آب شیرین و دهانه رودخانه و با توجه به تغییرات آب و هوایی باعث شده است که افزایش صید ماهیان مولد طی چند روز گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد.
به گفته سلیمانی کاهش افت صید ماهیان مولد تا نیمه دوم فروردین را به دلیل عدم رسیدن کامل جنسی و کاهش دمای آب و برودت نام برد که مانع مهاجرت ماهیان دریای خزر به‌سوی سواحل و درنهایت به سمت رودخانه شده بود که با بارش‌های اخیر مهاجرت ماهیان را به‌طرف رودخانه‌ها بیشتر کرده است.

رئیس اداره شیلات آستانه اشرفیه با اشاره به اینکه صید ماهیان مولد توسط ۲۰ نفر از صیادان و با نظارت حراست دریا و مدیریت شیلات استان و شهرستان انجام می‌گیرد، افزود: ماهیان صیدشده به‌صورت زنده برای تکثیر به دو ایستگاه تحقیقاتی و تکثیر ماهیان شهید انصاری رشت و دکتر یوسف پور سیاهکل انتقال داده می‌شوند.

وی منابع درآمدی صیادان شرکت‌کننده در صید ماهیان مولد را بر اساس توافق به نسبت ۷۰ بر ۳۰ درصد دانست که بعد از تخلیه شکم ماهیان ماده و نر برای فروش به بازار مصرف عرضه می‌ شود.

سلیمانی به صید بالغ‌بر ۸۵۰تن ماهیان استخوانی در سواحل بندر کیاشهر اشاره کرد و افزود : با پایان فصل صید که تا ۲۸ فروردین ادامه داشت بیش از ۹۹۰ نفر از صیادان منطقه دام‌های خود را برای زادوولد ماهیان از دریا بیرون کشیدند.

وی درباره توزیع بالغ‌بر یک‌میلیون انواع سوخت به صیادان منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: این میزان سوخت در اختیار صیدگاه‌های صید ماهیان خاویاری، مراکز بازپروری و تعاونی پره قرار داده شده است.

لازم به یادآوری است که آستانه‌اشرفیه دارای سواحل ۲۷ کیلومتری صید ماهیان استخوانی و غضروفی است که ۱۱ تعاونی پره در آن فعالیت دارند.
منبع: مهر

دیدگاه خود را بیان کنید